8361A är den nya flaggskeppsprodukten i serien The Ones och erbjuder den mest avancerade akustiska prestandan som går att hitta i en monitorhögtalare.
8361A SAM™ Studio Monitor

Smart Active Monitor-system (SAM™)

Elementtekniken Minimum Diffraction Coaxial (MDC™)

SPL
118 dB

Frekvensomfång
30 Hz - 43 kHz (-6 dB)

Mått
H 593 x W 357 x D 347 mm, med Iso-Pod™ (vy i tum)

En enastående lyssningsupplevelse
8361A är vår största koaxiala point source-monitorhögtalare. Den erbjuder ett otroligt stort dynamiskt omfång, utomordentlig ljudspridning, ljudbild och en ”short term” SPL på 118 dB. Den ger en enastående lyssningsupplevelse vid lyssningsavstånd på upp till 5 meter och är därför perfekt för små till medelstora rum.

Högtalare som anpassar sig till ditt rum
Med 8361A kan du fatta beslut snabbare och mer effektivt, men du kan också arbeta tillförlitligt i längre sessioner – detta tack vare att en onaturlig ljudbild, något som bidrar till lyssningströtthet, minimeras. Genom att använda den med vår kraftfulla kalibreringsprogramvara GLM kan du anpassa 8361A till din akustiska miljö och kompensera för eventuell negativ påverkan från rummet. Detta hjälper dig att producera mixar som överförs perfekt – från stereo till komplexa immersiva format.
Genelec
8361A SAM™ Studio Monitor Dark Grey
8361A SAM™ Studio Monitor Black
8361A SAM™ Studio Monitor White
1 x monitorhögtalare 8361A
1 x strömkabel 1,8 m
1 x RJ45-kabel 5 m
1 x användarmanual
8361A SAM™ Studio Monitor
Awards

It’s our great pleasure to report that globally respected magazine Sound On Sound have awarded our flagship 8361A Smart Active Monitor the ‘Highly Commended’ accolade in the Studio Monitor category of this year’s SOS Awards. The honour is the direct result of votes cast by the magazine’s knowledgeable readership of engineers, producers and creatives.
We’d like to extend our sincere gratitude to everyone that voted for us, and to thank every user that’s given us valuable feedback about the 8361A – it means a great deal to us.
Late last year, Sound On Sound’s Bob Thomas enjoyed a detailed test run of the 8361A with and without our automated GLM 4 calibration software. In summary he noted that it’s “an active monitor that delivers an absolutely stunning overall performance, which can be used at distances from under 1m and up to 5m without any compromises in sound quality.”
Tekniska Specifikationer

SPL
118 dB

Förstärkareffekt
700 W Bass (Class D) + 150 W Midrange (Class D) + 150 W Treble (Class D)

Frekvensomfång
30 Hz - 43 kHz ("-6 dB")

Noggrannhet Frekvensomfång
± 1.5 dB (36 Hz - 20 kHz)

Storlek på högtalarelement
2 x H 137 x W 263 mm Bass + ⌀ 130 mm Midrange + ⌀ 25 mm Treble (vy i tum)

Mått
H 593 x W 357 x D 347 mm, med Iso-Pod™ (vy i tum)

Vikt
31.9 kg / 70.3 lb

Anslutningar
2 x RJ45 Control
1 x XLR Analog Input
1 x XLR AES/EBU Input
1 x XLR AES/EBU Output
8361A SAM™ Studio Monitor
Tekniska Specifikationer
Specifikationer för system
Frekvensomfång
36 Hz - 20 kHz (± 1.5 dB)
Low cutoff -6 dB
30 Hz
High cutoff -6 dB
43 kHz

SPL
Peak SPL
≥124 dB
Short term max SPL
≥118 dB
Long term max SPL Maximum long term RMS acoustic output in the same conditions with IEC weighted noise (limited by driver protection circuit) at 1 m.
≥109 dB
Egenljud
Egenljud Self generated noise level in free space at 1 m on axis (A-weighted)
≤5 dB
Vikt
Vikt31.9 kg (70.3 lb)
Mått
Höjd
570 mm
Höjd med Iso-Pod
593 mm
Bredd
357 mm
Djup
347 mm
Kabinett
Material för kabinett
Die cast aluminium
Typ av kabinett
Reflex port
Högtalarelement
Typ av element
Racetrack
Dual 263 x 137 mm (103/8 x 53/8 in) obround cones
Antal
2
Bredd
263 mm
Höjd
137 mm
Typ av element
Coaxial
8361A midrange driver cone (coaxial)
Diameter
130 mm
Typ av element
Coaxial
8361A treble driver metal dome (coaxial)
Diameter
25 mm
Direktivitet


Harmonisk distorsion
Group delay
Latens vid höga frekvenser från ingång till akustisk utgång, mätt vid den analoga ingången:
Utökad faslinjäritet när GLM är OFF
4.2 ms
Utökad faslinjäritet när GLM är ON
8.6 ms
I Genelecs prestandagrafik beskrivs tiden för konvertering från en elektronisk insignal till den akustiska utsignalen i en Genelec-monitor av två faktorer - latens och gruppfördröjning. Gruppfördröjningsfaktorn kan avläsas i grafiken för en specifik frekvens. Den totala frekvensspecifika in-till-utgång-fördröjningen är en summa av latens- och gruppfördröjningsfaktorerna. För att förstå betydelsen av denna totala fördröjning, tänk på att flytta bort en högtalare med 1 meter skapar en ytterligare fördröjning på cirka 3 ms.


Avsnitt Förstärkare
Förstärkare
700 W Class D
150 W Class D
150 W Class D
Nätspänning
100-240 VAC 50/60Hz
Strömförbrukning
ISS Aktiverat
≤1.5 W
Inaktiv
≤20 W
Full effekt
600 W
Avsnitt Signalbehandling
Anslutningar
2 x Control Two CAT5 (RJ45) GLM Network connectors for computer control using the Genelec Loudspeaker Manager (GLM) software.
Input Analog signal input connector XLR female, balanced 10 kOhm.
Input Digital signal input connector XLR female 110 Ohm.
Output Digital signal output / Thru connector XLR male 110 Ohm
Delningsfilter
Bass/Mid
320 Hz
Mid/Treble
2800 Hz
För mer ingående teknisk information vänligen se produktens bruksanvisning
Nyckelteknologier

Smart Active Monitor-system (SAM™)

Elementtekniken Minimum Diffraction Coaxial (MDC™)

Tekniken Minimum Diffraction Enclosure (MDE™)

Tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™)

Tekniken Acoustically Concealed Woofers (ACW™)

Skyddskretsar

Optimerade förstärkare

Reflexportdesign

Intelligent Signal Sensing (ISS™)

Aktiva delningsfilter

Iso-Pod™-stativ

Mångsidiga monteringsalternativ

Rumskorrigering
Uppkopplade Smart Active Monitor-system (SAM™) har funktioner för automatisk kalibrering till omgivningen.
Under det senaste decenniet har mängden globalt mediainnehåll ökat enormt, vilket har lett till stora förändringar i hur uppkopplade företag hanterar den ökade arbetsbördan. En ökad mängd ljudproduktioner görs nu i mindre och mer begränsade arbetsutrymmen. Detta ökar de akustiska problemen och minskar lyssningstillförlitligheten. Samtidigt måste professionella ljudtekniker kunna räkna med ett tillförlitligt och tydligt monitorhögtalarsystem som återger ljudet neutralt och utan distorsion.
Genelecs avancerade SAM-system är baserade på de stabila elektroakustiska grunderna i serierna 1200, 8000 och 7000 och utgör dagens mest avancerade och anpassningsbara monitorlösningar. De är oumbärliga för professionella ljudtekniker tack vare att de automatiskt kan anpassa sig till den akustiska miljön och kompensera för nivåer, fördröjningar och avvikelser i rummet. SAM-system kan styras via Genelecs patenterade, uppkopplade programvara Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) som hjälper dig att bygga upp ett flexibelt och tillförlitligt monitorsystem.
Programvaran GLM 3 är ett otroligt intuitivt och kraftfullt styrsystem som hanterar anslutningen till alla SAM-studiomonitorer och -subwoofers i nätverket – upp till 30 stycken. GLM 3 har funktioner för justering av nivåer och avståndsfördröjning samt flexibel rumskorrigeringsutjämning med det robusta och toppmoderna AutoCal™-systemet för automatisk kalibrering. Alla parametrar och inställningar sparas i systemets inställningsfiler eller i varje enskild monitorhögtalare eller subwoofer om GLM-nätverket måste kopplas från.
Dessutom kan SAM-systemets samtliga akustiska egenskaper optimeras för olika tillämpningar eller kundbehov. Även om högtalarna eller projekten måste flyttas mellan olika rum kan du lita på att SAM-tekniken ger bästa möjliga konsekvens vid lyssning, med en neutral ljudbild med låg distorsion.
Genelecs SAM-system erbjuder ett heltäckande, lösningsfokuserat och uppkopplat produktsortiment med stöd för analoga och digitala signaler i mer eller mindre alla arbetsmiljöer.
Givaren Minimum Diffraction Coaxial (MDC™) återger en enastående ljudbild.
Ett vanligt problem med alla befintliga koaxiala utformningar är en något ojämn frekvensgång på grund av inneboende problem med diffraktion. Delningsfrekvensproblemet som uppstår på grund av att elementen inte har samma akustiska centrum löses genom en koaxial konfiguration. Det är här Genelecs lösning Minimum Diffraction Coaxial (MDC™) kommer in: den drar fördel av klassisk koaxial design samtidigt som den löser problemen denna design medför.
Det första steget är att minimera förskjutningen av konen, det vill säga begränsa elementets lågfrekvensbandbredd. Nästa steg är att undvika alla källor till diffraktion. MDC-designens huvudsakliga struktur består av ett integrerat mellan- och diskantregisterelement. Den synliga delen av det koaxiala elementet formar en böjd flexibel yta med domediskanten i mitten. Den inre delen sammanför konen med diskantelementet utan några akustiska ojämnheter och den yttre delen gör detsamma med konen och elementets chassi.
Eftersom det inte finns några akustiskt märkbara ojämnheter mellan diskantelementet och konen, utan bara en jämn yta, uppstår det inte heller någon diffraktion. Konens profil är noggrant optimerad för att forma en integrerad vågledare för diskantelementets spridning. Elementets yttre kant slutar i en normal Genelec-DCW i syfte att kontrollera mellanregisterspridningen. Återgivningen blir otroligt jämn både on-axis och off-axis, fri från avvikelser och med kontrollerad ljudspridning.
Detta genombrott inom koaxial design ger en förbättrad ljudbild och övergripande ljudkvalitet både on-axis och off-axis samt otroligt jämn frekvensgång, vilket gör att musikens allra finaste nyanser blir otroligt klara och tydliga.
De främsta nyheterna med teknikerna DCW™ och MDC™:
– Diffraktionsfri sammanfogning av diskant- och mellanregisterelementet
– Diffraktionsfri sammanfogning av mellanregisterelementet och DCW™-vågledaren
– En patenterad teknik för mellanregisterelementet: laminerad struktur som kombinerar en stabil kon och flexibla, gummiliknande material (inklusive själva kantupphängningen)
– Mellanregisterkonens dubbla upphängning eliminerar möjlig icke-linjär förflyttning
Fördelar:
– Jämnare frekvensgång
– Säkrar att elementen arbetar på ett sammankopplat sätt över hela den verksamma bandbredden
– Förbättrar ljudspridningskontrollen avsevärt vid kritiska frekvenser
– Erbjuder en väl avvägd dämpningseffekt för att minimera akustisk distorsion
– Optimerar användningen av området runt den främre baffeln samtidigt som utseendet och fördelarna från 8000-serien bibehålls
Tekniken Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) för ofärgad ljudåtergivning.
Ett vanligt problem med vanliga fristående högtalare är att ojämnheter i den främre baffeln leder till diffraktioner och att högtalarens skarpa kanter agerar som en sekundär källa för reflektionerna.
I syfte att förbättra frekvensgångens platthet och kraftresponsen från fristående högtalarsystem har Genelec designat innovativa kabinett med rundade kanter och lätt svängda linjer som är optimerade för att matcha högtalarelementens egenskaper. Förutom att leverera en utomordentligt platt frekvensgång ger dessa kabinett med minimal diffraktion en otroligt högpresterande ljudbild.
I syfte att få en elegant, välvd yta på kabinettet och för att minska dess yttermått, samtidigt som den interna volymen maximeras för bättre lågfrekvenseffekt, har vi designat ett kabinett av formgjutet aluminium. Aluminium är ett lättviktigt och stabilt material som är lätt att dämpa för att på så sätt få en mer resonansdöd konstruktion. Kabinettets väggar kan göras förhållandevis tunna, samtidigt som materialet ger bra EMC-skärmning och utgör ett utomordentligt kylelement för slutstegen. Formgjutningen görs i två delar, en främre och en bakre, för enkel separering vid eventuell service och reparation.
DCW-vågledaren är integrerad i MDE-kabinettet av aluminium för att ge bättre kontroll av högtalarens ljudspridning. Lågfrekvensgränsen för konstant direktivitet är beroende av vågledarens storlek, så ju större den är desto bättre kontroll ger den. Med en kontrollerad ljudspridning off-axis får man ett konsekvent lyssningsfönster, vilket är otroligt viktigt vid multikanallyssning. Kontrollerad ljudspridning minskar även första ordningens reflektioner från ytor i närheten av högtalaren, vilket bidrar till att ge konsekvent ljudåtergivning i varierande akustiska miljöer. Hela främre baffeln är lätt böjd och de akustiskt transparenta gallren är en del av det yttre kabinettets estetik, vilket gör att de smälter in väl med andra svängda ytor.
Tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™) för platt återgivning både on-axis och off-axis.
1983 tog Genelec ett revolutionerande steg med utvecklingen av tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™), som på den tiden användes i ett äggformat kabinett. Genelecs DCW-teknik har utvecklats och finjusterats i över 30 år och syftet är att förbättra prestandan för direktstrålande flervägsmonitorer betydligt.
DCW-tekniken formar den utgående vågfronten på ett kontrollerat sätt, vilket möjliggör förutsägbar anpassning av ljudets spridningsmönster. Målet är att begränsa spridningsvinkeln så att ströspridning minskas för att göra spridningen jämn och enhetlig. Det leder till en utomordentligt platt frekvensgång och en enhetlig kraftrespons. Den avancerade DCW-tekniken minimerar tidiga reflektioner och ger ett brett och stabilt lyssningsområde med korrekt ljudåtergivning både on-axis och off-axis.
Minimerade tidiga reflektioner och kontrollerad, konstant direktivitet har ytterligare en viktig fördel: frekvensbalansen i rummets efterklangsfält blir mer eller mindre likadan som det direkta ljudfältet från monitorhögtalarna. Detta leder till att monitorsystemets prestanda blir mindre beroende av rummets akustiska egenskaper.
Ljudbildens djup och bredd är viktiga aspekter i alla lyssningsmiljöer, och de är inte bara viktiga on-axis utan även off-axis. Detta hjälper inte bara ljudteknikern som gör jobbet, utan även andra som befinner sig i lyssningsområdet – och det är ofta många inblandade i större kontrollrum.
Huvudsakliga fördelar med DCW™-tekniken:
– Platt återgivning både on-axis och off-axis för ett större funktionellt lyssningsområde
– Ökat förhållande mellan direkt och reflekterat ljud för minskad färgning
– Förbättrad stereo- och ”soundstage”-ljudbild
– Ökad känslighet för drivenheterna på upp till 6 dB
– Ökad högsta ljudtryckskapacitet
– Minskad distorsion för drivenheterna
– Minskade kantdiffraktioner
– Övergripande minskad distorsion
Tekniken Acoustically Concealed Woofers (ACW™) för kontrollerad ljudspridning ner till de lägsta frekvenserna.
Det akustiskt koaxiala trevägssystemet 8351 innehåller vår nya teknik Acoustically Concealed Woofer (ACW™). De akustiskt dolda baselementen sprider ljudet via öppningar på båda sidorna av kabinettet.
8351 har två baselement med specifik placering i syfte att utöka det koaxiala akustiska spridningskonceptet mot lågfrekvenser. När det kommer till lågfrekvensspridning och man använder två baselement som är placerade på avstånd från varandra från varandra, kommer systemet med två baselement att bete sig som ett enda stort baselement som spänner över avståndet mellan de båda elementen. Designen med dubbla baselement utökar ljudspridningskontrollen till lågfrekvenserna längs den största delen av den främre baffeln.
ACW-tekniken gör baselementens öppningar och själva elementen akustiskt osynliga för ljudspridningen från Minimum Diffraction Coaxial-elementet (MDC™) som ansvarar för mellanregister- och diskantfrekvenserna. Öppningarna för ljudet är optimerade med avseende på storlek och form för att minimera eventuella akustiska diffraktioner.
ACW-lösningen möjliggör användning av hela främre baffeln på 8351 som en enda stor Directivity Control Waveguide (DCW™) som är inbyggd i ett kabinett av typen Minimum Diffraction Enclosure (MDE™).
8351:s ACW-lösning skapar en monitorhögtalare som är fysiskt kompakt men som har samma kapacitet som ett mycket större system när det gäller lågfrekvensspridning.
Den kontrollerade lågfrekvensspridningen ger förbättrad ljudkvalitet och mindre interaktion mellan lågfrekvenserna och rummet.
Sofistikerade skyddskretsar för drivenheter för säker användning.
När du arbetar med avancerad ljudproduktion är det otroligt viktigt att dina monitorsystem alltid är tillförlitliga och fungerar som de ska. Det främsta skälet till Genelecs framgångar inom sändningstillämpningar är våra produkters tillförlitlighet, och en viktig faktor bakom detta är de interna skyddskretsarna som finns i alla våra produkter – ända sedan 1978.
Skyddskretsarna förebygger fel på elementet genom att analysera signalnivåerna. Vid plötsliga toppar eller för höga nivåer under en längre tid minskas signalnivån automatiskt. Den här funktionen påverkar givetvis inte ljudkvaliteten på något sätt när högtalaren används inom ramen för dess specifikationer. Den hindrar endast avvikande ingångssignaler från att orsaka skada på högtalaren.
Skyddskretsarnas funktioner och fördelar:
– Minskar uteffektnivån vid behov (t.ex. när temperaturen vid elementets talspole uppnår ett gränsvärde), vilket förbättrar systemets tillförlitlighet betydligt
– Lämpliga skyddskretsar i alla högtalare och subwoofers gör det möjligt att maximera systemets utgående ljudnivå.
Varje givare drivs av en egen optimerad förstärkare.
Elektroniska delningsfilter gör det möjligt att dela upp ljudsignalen i separata frekvensband som kan dirigeras till enskilda slutsteg, vilka sedan kopplas till specifika givare som är optimerade för ett specifikt frekvensband.
I ett vanligt tvåvägssystem behöver det aktiva delningsfiltret två slutsteg – ett för baselementet och ett för diskantelementet. Slutstegen är direkt kopplade till den aktiva högtalarens element, vilket gör att slutstegens belastning blir mycket enklare och välkänd. Varje elementspecifikt slutsteg har endast en begränsad frekvens att förstärka (slutsteget är placerat efter det aktiva delningsfiltret), vilket bidrar till att göra designen enkel.
Den aktiva designprincipen har flera fördelar:
– Slutstegen är direkt kopplade till högtalarens element, vilket maximerar kontrollen som utövas av slutstegens dämpning på elementets talspole. Detta reducerar i sin tur följderna av dynamiska förändringar i elementets elektriska egenskaper. Detta kan förbättra systemets transienta svar.
– Minskning av den uteffekt som krävs från slutsteget. Tack vare att ingen energi går förlorad i komponenterna till det passiva delningsfiltret minskas den uteffekt som krävs från slutsteget betydligt (med upp till 50 % i vissa fall), utan någon minskning av den akustiska uteffekten i högtalarsystemet. Detta kan bidra till att sänka kostnader och öka både ljudkvaliteten och systemets tillförlitlighet.
– Ingen förlust mellan förstärkaren och elementenheterna, vilket leder till maximal akustisk effektivitet.
– Den aktiva tekniken kan uppnå överlägsen ljudprestanda vs. storlek vs. lägre frekvensgräns.
– Alla högtalare levereras som ett fabrikskonfigurerat system (förstärkare, delningsfilterkomponenter, kabinett och elementsystem).
Avancerad reflexportdesign för utökad lågfrekvensgång.
Genelecs design med ventilerade kabinett (reflexkabinett) går tillbaka till modellen S30, vår första produkt från 1978. Reflexportarnas prestanda har förbättrats och finjusterats genom åren med syftet att öka baselementets lågfrekvensdjup och ljudtryckskapacitet för att kunna ge en utomordentligt tydlig basåtergivning.
Både elementet och ventileringen bidrar till reflexkabinettets totala ljudspridning. Det mesta av ljudspridningen kommer från högtalarelementet, men vid reflexportens resonansfrekvens är elementets förflyttning så liten att det mesta av ljudspridningen kommer ut genom reflexporten.
För att minimera luftens hastighet genom röret bör tvärsnittsarean vara stor. Detta innebär att röret måste vara långt, vilket är en utmaning när det kommer till utformningen.
Det långa, böjda röret maximerar luftflödet så att en djup basgång kan återges utan kompression. Reflexröret slutar i en bred konisk öppning på baksidan av kabinettet, vilket minimerar missljud och ger en utomordentlig basåtergivning.
Rörets böjning har även utformats noggrant för att minimera missljud, kompression och distorsion. Den inre änden av röret har en korrekt resistiv avslutning som vidare minimerar det hörbara blåsljudet och luftturbulensen.
Korrekt utformade reflexportar gör det möjligt att minska baselementets förskjutning betydligt, vilket förbättrar den linjära lågfrekvenskapaciteten.
Intelligent Signal Sensing (ISS™) minskar strömförbrukningen i standby-läge.
Intelligent Signal Sensing lanserades 2013 och uppfyller både EU:s ErP-direktiv och Genelecs egna hållbarhetsåtaganden.
ISS™-kretsen övervakar högtalarens signalingång och fastställer om den används eller inte. Om ISS-kretsen inte känner av någon ljudsignal under en viss tid försätter den automatiskt högtalaren i strömsparläge så att den drar mindre än 0,5 W. När en ingångssignal upptäcks aktiveras högtalaren direkt. Högtalaren kommer att börja spara ström direkt när arbetet pausas.
En ”ISS Disable”-brytare finns på baksidan av alla högtalare, bredvid rumskorrigeringsreglagen. När högtalarens huvudströmbrytare står på ”ON” aktiveras ISS™-funktionen (strömsparläge) automatiskt.
Om du inte vill använda ISS™-funktionen kan du stänga av den genom att sätta ”ISS Disable”-brytaren på den bakre panelen på ”ON”. I det här läget stängs högtalaren av och slås på endast med hjälp av huvudströmbrytaren.
Observera att man alltid kan stänga av högtalaren helt med huvudströmbrytaren.
Aktiva delningsfilter vid låga signalnivåer.
Elektroniska delningsfilter gör det möjligt att dela upp ljudsignalen i separata frekvensband som kan dirigeras till enskilda slutsteg, vilka sedan kopplas till specifika givare som är optimerade för ett specifikt frekvensband.
Aktiva delningsfilter finns både i digitala och analoga varianter. Genelecs digitala aktiva delningsfilter har extra funktioner för signalbearbetning, såsom skydd av element, fördröjning och utjämning.
Genelecs analoga aktiva delningsfilter innehåller elektroniska komponenter som används vid låga signalnivåer som är lämpliga för ineffekten till slutstegen. Detta till skillnad från passiva delningsfilter som används vid höga signalnivåer från slutstegets uteffekt, vilket gör att de måste hantera höga strömstyrkor och i vissa fall även hög spänning.
I ett vanligt tvåvägssystem behöver de aktiva delningsfiltren två slutsteg – ett för baselementet och ett för diskantelementet.
Designen med aktiva delningsfilter har flera fördelar:
– Frekvensgången blir oberoende av eventuella dynamiska förändringar i elementets elektriska egenskaper eller nivå.
– Ökad flexibilitet och precision för att finjustera den utgående frekvensgången för de specifika elementen.
– Varje element har ett eget slutsteg och egen signalbearbetning. Detta isolerar varje element från de signaler som hanteras av övriga element, vilket minskar problemen med intermoduleringsdistorsion och förvrängning.
– Möjlighet att kompensera för känslighetsvariationer mellan elementen.
– Möjlighet att kompensera för avvikelser i frekvens- och fasåtergivning som är kopplade till elementets egenskaper inom det avsedda passbandet.
– Den platta frekvensgång som en högkvalitativ aktiv högtalare ger är resultatet av den kombinerande effekten av delningsfilterresponsen, slutstegsresponsen och elementresponsen i ett högtalarkabinett.
Genom att använda en aktiv teknik kan man justera frekvensgången och optimera hela högtalarsystemet i olika miljöer utan att behöva använda dyra externa equalizers. Slutresultatet är ett enklare, mer tillförlitligt, effektivt, konsekvent och precist aktivt högtalarsystem.
Iso-Pod™-stativet separerar högtalaren från ytan för minimerade vibrationer och förbättrad ljudbild.
Även om det rekommenderas att använda stabila och robusta golvstativ till fristående högtalare är det vanligt att man placerar dem direkt på ett bord eller på mixerbordet.
Detta leder till flera ofördelaktiga effekter. Man glömmer ofta att rikta högtalaren mot lyssnaren, dessutom sprider sig oönskade mekaniska vibrationer från högtalaren till ytan och första ordningens reflektioner från ytan leder till kamfiltrering och därmed ojämnheter i frekvensgången.
För att lösa dessa vanliga problem har Genelec utvecklat en effektiv och praktisk lösning. Vi har designat högtalarstativet Iso-Pod™ – Isolation Positioner/Decoupler – som fästs på aluminiumkabinettet. Iso-Pod är gjort av ett särskilt flexibelt, gummiliknande material. Kabinettet står stabilt på stativet och kan flyttas längs den böjda ytan eller sidan för att luta högtalaren ±15°.
Högtalarens akustiska axel kan därmed riktas precist mot lyssnaren genom att man justerar kabinettets lutning med Iso-Pod-stativet. Isoleringen av vibrationer och de dämpande egenskaperna minskar mellanregisterfärgning orsakad av oönskade vibrationer som överförs till bärande ytor.
Den innovativa lösningen är en väsentlig del av Genelecs högtalardesign och ger massor av fördelar när det kommer till både användning av högtalaren och ljudkvaliteten.
Mångsidiga monteringsalternativ för alla installationsbehov.
Förutom utomordentlig akustisk design och avancerade alternativ för optimering av högtalarens prestanda utifrån rummet erbjuder vi många olika monteringsalternativ för enkel installation för olika användningsområden.
Vårt stora utbud av tillbehör och de fasta monteringspunkterna på baksidan av våra produkter med aluminiumkabinett erbjuder lösningar för alla vanliga installationer. M6-fästpunkter för vägg- och takfästen är integrerade i de formgjutna kabinetten.
Vissa modeller har även en 3/8"-gänga på undersidan av kabinettet för montering på ett robust mikrofonstativ. Andra större och tyngre modeller har M10-fästpunkter. Vi har även designat särskilda golvstativplattor som är kompatibla med Iso-Pod-stativet som är en del av vår produktdesign.
Tack vare dessa alternativ och möjligheter används våra högtalare på många olika platser utöver professionella inspelningsstudior, exempelvis i kommersiella projekt och AV-installationer såväl som i hem över hela världen.
Precis rumskorrigering för optimering av högtalarprestandan i ditt rum.
Interaktionen mellan rummets akustik och högtalarens ljudspridning är komplex. Alla rum påverkar monitorhögtalarens återgivning på något sätt, till exempel reflekterande rum jämfört med ljudisolerade rum och placering av högtalarutrustning vid väggen eller på avstånd från väggen.
Alla högtalare från Genelec har rumskorrigeringsalternativ som kan användas för att kompensera för rummets påverkan på akustiken och uppnå en platt frekvensgång vid lyssningspositionen.
Analoga system
Genelecs analoga högtalare har mångsidiga rumskorrigeringsalternativ. Här ingår (beroende på modell):
– Lågfrekvensfilter och -lutning
– Diskantfilter och -lutning
– Basnivå
– Mellanregisternivå
– Diskantnivå
– Desktop Control
För lågfrekvenser finns två huvudsakliga styrningsalternativ. Baslutningskontrollen fungerar som ett shelving-filter tillsammans med lågfrekvensfiltret som gör det möjligt för dig att optimera systemets låga och riktigt låga frekvensgång i olika installationer. Styrningsalternativ för bas, mellanregister och diskant finns för de större systemen. Dessa styrningsalternativ gör det möjligt att optimera den relativa balansen mellan de olika passbanden.
Användarmanualen och databladet för varje högtalare innehåller en lista över de rekommenderade rumskorrigeringsinställningarna för olika installationer. De har tagits fram utifrån lång praktisk erfarenhet och mätningar av olika typer av vanliga akustiska miljöer.
Smart Active Monitor-system (SAM™)
Genelecs SAM-system erbjuder ett omfattande och lösningsinriktat produktsortiment med smarta anslutningsmöjligheter där alla produkter har programvaran Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) och dess system för automatisk kalibrering, AutoCal™.
AutoCal från Genelec ger dig möjlighet att för första gången genomföra en integrerad process för fullständigt automatiserad mätning, analys och justering av alla monitorhögtalare i GLM-nätverket. Systemet mäter återgivningen i lyssningsområdet och tillämpar lämplig kompensering för lågfrekvenserna och låg- till mellanfrekvenserna för att minimera negativ akustisk påverkan från rummet samt skillnaderna mellan olika lyssningspositioner. AutoCal justerar även relativa nivåer, löptid och korrekt delningsfas (AutoPhase) för alla subwoofers i systemet.
Programmet Acoustic Response Editor visar den uppmätta återgivningen, filterkompenseringen och den resulterande systemåtergivningen för varje monitorhögtalare i diagram med full manuell kontroll över de akustiska inställningarna.
Referenser
The recent renovation of JMC Academy’s Sydney campus has seen two of its studios equipped with Genelec Smart Active Monitoring solutions. The new studios needed to give JMC’s students the experience of working with high-end professional equipment while also providing the longevity required by educational institutions.
JMC’s Sydney campus studios were fully redesigned from the ground up by architect Shaun Carter and interior designer Julie Niass, from architectural firm Carter Williamson. The renovation required the multifunction Studio A and the adjacent Studio C to have both surround and stereo monitoring configurations. Acoustic engineer Glenn Leembruggen of Acoustic Directions specified Genelec’s ‘The Ones’ series for the studio redesign and, with the help of Genelec’s Australian distributor Studio Connections, was able to deliver a quality design solution.
being able to automatically calibrate the monitor to sound neutral within any given room is a real benefit.
Having previously relied on a pair of 20-year-old 1034As in Studio A, JMC was aware of Genelec’s longevity. Centring around a 48 channel SSL Duality Console, the design team opted for 8361A monitors to be soffit-mounted into the wall in the LCR positions, with a pair of 8351Bs straddling the console bridge as stereo nearfields. Supporting these are 8340As for the rears and a 7360A for the sub, resulting in a fully independent 5.1 surround system. “For students to work on post-production video mixes or record a full band, Genelec monitors offer an amazing sonic performance,” says Paul Newcomb, Business Development Manager at Studio Connections.
Studio C was ultimately fitted out with a pair of Genelec 8351Bs, also seamlessly soffit-mounted into the wall and reproducing every subtle nuance of the music being heard in incredible detail. “The music seemed to float mid-air like a transparent three-dimensional puzzle,” adds Newcomb. “Robust and durable, they were able to perform at their breath-taking best and sounded fantastic.”
Due to the diversity of mixes and applications in each studio, the design team calibrated the entire installation with Genelec’s GLM loudspeaker management software, fully optimising every monitor for the room and allowing users to switch between monitors and maintain precise control of listening levels in each studio. “GLM always plays a major role in the sound of the monitors,” Newcomb explains. “Each space is different, and being able to automatically calibrate the monitor to sound neutral within any given room is a real benefit. The flexibility to set up and store groups, settings and listening positions is extraordinary – Genelec is definitely in a class of its own with this technology.”
JMC have provided their students with a great opportunity to learn their craft using monitors which tell the truth, sonically.
The final result has impressed the team at JMC as they’re now able to offer a space that audio engineers and producers are happy to work in. The studios boast an inspiring, world-class atmosphere, allowing students to access real-world experiences of audio engineering and production during their training.
“For students, facilities like JMC Academy are often the first time they get to experience a professional recording environment,” Newcomb concludes. “JMC have provided them with a great opportunity to learn their craft using monitors which tell the truth, sonically. We’re confident that their experience will be a positive one and that working with Genelec will become a partnership that they can trust in for many years to come.”
We’re certainly more accustomed to seeing Genelec’s flagship Smart Active Monitor range, The Ones, gracing high end production studios. The list of accolades from producers and musicians worldwide who appreciate the extraordinary imaging, accuracy and transparency of the world’s most compact three-way studio monitors, is extensive to say the least. However, there is no reason that a private residence cannot benefit from the same levels of performance as a professional studio — and that is exactly what Jarno Vihonen decided for his Joensuu home in eastern Finland.
Jarno — a self-confessed audiophile — is no stranger to Genelec, having used them in his living room for years to enhance his movie-watching and gaming experience.
“A plethora of creators, from musicians to sound designers for video games use Genelec loudspeakers as the tools of their trade,” he explains. “Above all, I want to recreate that sound in my home environment and hear their work exactly as they intended it to sound. Genelec’s GLM calibration software works to correct the worst humps and slopes in frequency response that come with the peculiar shape of my listening space."
“My initial setup was a 5.1 configuration implemented with compact 8020B loudspeakers and a 7050B subwoofer,” he continues. “As living room setups go, that was pretty advanced for its time, although once The Ones were released, there was no question of me not investing — I upgraded to my first Ones setup with the 8351As in the L-C-R positions, plus 8340A two-ways as rears. Size-wise it worked perfectly for my living room space, and in terms of audio reproduction, it was a class above. However, when I met Pasi Pönkkä from Genelec through one of their ‘Calibration Tours’ he made it sound even better.”
I want to recreate sound in my home environment and hear their work exactly as they intended it to sound.
Genelec offers regular Calibration Tours in Finland for which customers can register online and explain their Genelec Smart Active Monitoring setup. A Genelec specialist then arranges a time to visit each customer to discuss loudspeaker placement and the room’s acoustics, before using their deep knowledge and extensive experience to help the customer perform some fine-tuning of their setup. “I found talking to Pasi about my setup, as well as others that he had worked on, very insightful,” recalls Jarno. “He was obviously very experienced in working with clients to get the most out of their systems in a variety of spaces, from home setups using The Ones, to professional studios for top recording artists."
“Pasi’s manual fine-tuning of the system’s GLM calibration settings yielded improved results over my own purely automated calibration, plus I also got some pointers as to how I might tackle some of the challenges that my asymmetric space presented.”
“Jarno’s unusually shaped space definitely warranted some special attention when it came to calibration,” agrees Pasi. “GLM’s AutoCal automatic calibration algorithm has been a fantastic tool for the majority of circumstances but when there are particular anomalies to overcome, as in this instance, a bit of manual tweaking can make a real difference. It also happens that some customers in home environments prefer a bit more ‘air’ or ‘flavour’ in the tone rather than a completely flat calibration — and so some subtle manual fine-tuning can also help in this situation. But, the new GLM 4.1 update — which features the next-generation AutoCal 2 algorithm — does a lot of this work automatically, so customers should find that there is generally much less fine tuning required now after the initial AutoCal calibration.”
GLM’s new, next-generation AUTOCAL 2 algorithm has contributed tremendously to the end result.
After the Calibration Tour, as Genelec expanded The Ones range with new models plus an upgrade to the 8351A, Jarno was tempted again, specifically to upgrade his front row of 8351A loudspeakers. “I had initially thought about upgrading to the same size of speaker, going from the 8351A to the 8351B which offered increased SPL, greater LF extension and additional room compensation controls. But ultimately, I settled on the larger, more powerful flagship 8361A which promised the ultimate listening experience. My aim was also to future-proof my setup in case I have the opportunity to build a bespoke space for an immersive system with Dolby Atmos and the like, in the future.”
In upgrading to the 8361As, Jarno also decided to tackle some of the acoustic challenges inherent in his unusually shaped listening space which features a double height ceiling in certain areas. All the speakers were repositioned, including his recently upgraded surround speakers (now 8341As) and the 7380A subwoofer. He also added pleated curtains to dampen reflected sound from some of the bare spaces in the living room, as well as some cleverly concealed acoustic panels to help with reverberant sound.
So, now that the new setup has ‘bedded in’, how does Jarno feel about the results? “At first glance, I thought the 8361As were comically large — any pictures of them don’t really do the size justice,” he says with a grin. “However, I’m used to it now so it’s less of a shock!"
“When it comes to the listening experience, I’m really enjoying it; the new speakers add a very substantial layer of nuance, especially in the lower frequencies. I’d liken the difference to running the 8351As uncalibrated versus calibrated — the low end was always there, but when uncalibrated it could sound overbearing in my space. I think beyond the upgrade in hardware (as well as the physical size of the speakers over what I had previously), the availability of more nuanced calibration controls on the 8361A model, and GLM’s new AutoCal 2 calibration algorithm, have contributed tremendously to the end result."
“Also, in switching over to the larger speaker, I’ve found my subwoofer doing far less of the heavy lifting, since I’m no longer passing the lower frequencies from the main speakers to it. As such, it’s now free to exclusively handle LF when playing surround media like movies and games, which also makes a considerable difference. I’m really loving what we’ve achieved here, it’s everything I’d ever hoped it would be.”
Thrilled as he is with the current setup, Jarno’s ambitions don’t stop there: his aim is to expand the setup further with overhead speakers for an immersive setup. “Video game developers are slowly but surely moving on from traditional surround sound to adopting Dolby Atmos for their next-generation titles. That’s my goal for future upgrades — although it’s one that I’ll probably put off until I have a new space to work with, though!”
When Fracchia was looking to move away from his previous 2.1 system at his mastering studio to full range monitors, Genelec was not originally a brand he had considered. However, having researched the technology behind The Ones and then hearing the monitors in action for himself, he was convinced that these would provide the perfect solution to meet his needs.
“My background is in live sound, so I know the advantage that coaxial systems bring to stage monitors, and reading all the positive comments about The Ones intrigued me,” recalls Fracchia. “When I was able to hear them at the CAPER show in Buenos Aires I immediately wanted to hear more.”
The stereo image was just amazing, and I didn’t need to listen to anything else to make a decision. All the information I needed was there.
Genelec’s local distributor Equaphon agreed to set up a demo of the 8351s at Fracchia’s studio so he could get a clearer picture of the capabilities of The Ones range. “Listening to the 8351s in my studio just made me smile,” says Fracchia. “The stereo image was just amazing, and I didn’t need to listen to anything else to make a decision. All the information I needed was there.”
While the 8351s were almost perfect, there was one issue. Fracchia works mostly with urban music and needed his monitors to reproduce the lowest frequencies at high levels, to remove the need for a sub. The 8351 didn’t provide quite enough low end for Fracchia both in terms of frequency range and SPL. As an alternative, the Equaphon team suggested the flagship 8361s. Having already heard the 8351s, Fracchia knew that the technical specs of the 8361s would be able to solve the minor issues he had, and agreed with Equaphon’s proposed solution, keeping the 8351s at his studio until the 8361s arrived.
The acoustic treatment that is already installed at the studio meant that Fracchia was less concerned with the calibration of the monitors. However, he has found the GLM loudspeaker management software to be a very useful tool. Since the mastering process relies on monitoring at consistent and well-defined levels, he is making use of GLM’s powerful monitor control features. “Controlling volume is an essential part of my work,” he explains. “So I connect a microphone to GLM so that I can get a real-time SPL reading of my listening level.”
The extra headroom in the low frequencies, the pristine stereo image and the wider sweet spot all provide clear improvements to my mastering work.
Reflecting on what his new monitoring solution has brought him, Fracchia is clearly very happy with his decision to invest in the 8361s. “The extra headroom in the low frequencies, the pristine stereo image and the wider sweet spot all provide clear improvements to my mastering work,” he states. “I am now able to perceive even 1 dB of difference at any frequency, and I can now work at high levels without distortion.”
The 1,700-square-foot studio continued a winning streak for subsequent owners and artists right through its acquisition, in 2015, by Matthew DeFreitas, who renamed it Bay Eight after an acoustical update by acoustician Ross Alexander. Most recently, the studio took another leap forward with the purchase of a pair of Genelec 8361A “The Ones” Smart Active Monitors™ in white. These two-way speakers include Genelec’s acclaimed GLM™ calibration software, which allowed DeFreitas to create distinct, highly accurate monitoring zones for mixers seated at Studio A’s SSL AWS 900+ console or producers seated on the couch at the mix room’s producer’s desk island.
The 8361s, which were purchased through Mike Harris at Harris Audio Systems in Miami, have taken what was already a great mix room to a completely new level, says DeFreitas. “We were looking to change things up a little, and people had been telling me how good the Genelecs sound,” he says. “So we went for the 8361s, and we demoed them for two weeks. We were getting great response from everyone who heard them, and the GLM software added a lot of flexibility to the studio’s workflow, so we went for it.”
As good as the 8361s sound, they also look great, which is no small matter in a design capital like Miami. “They look very cool — the white design option was a great move on Genelec’s part,” he says, noting how well they pair aesthetically with the studio’s vintage-modern interior, which fuses the studio’s history with modern design elements such as Aztec and contemporary-inspired accents, and custom hand-painted murals by local Miami artists Lola Blu, Ariel Cruz and Weiyi Fan. “They have the perfect look for Miami. And the perfect sound.”
He credits his versatility in part to his history as a bass player: “Being a bassist first, I think, gave me an advantage in my work. It trained my ears in a particular way, to hear the big picture, support the ensemble, listen to the drums and singer, and when to trim the fat, so to speak. And I think it also got me thinking in terms across genres, whether it’s jazz, rock, R&B, or something else. Not every producer is an instrumentalist first, but for me I think it’s shaped the way I approach this work, and it’s led to some great projects and successes in my career.” Recently his path led to a relocation from L.A. (where he was based for over 15 years) to Gallatin, TN – just north of Nashville, where he now lives and works in a 5000-square-foot state-of-the-art studio. And a key component of his new setup is his pair of W371A Smart Active Woofer Systems and 8361A Smart Active Monitors™ from Genelec, which he sourced through Vintage King in Nashville.
He recalls, “I had made the decision to move to the Nashville area, but the original plan was to move into a small setup where I could do just some pre-production work but do the real work at Nashville’s great studios. But this five-acre property came up in Gallatin, and I couldn’t really turn it down! Its previous owner built it, and he was a studio designer by trade. It’s a gorgeous space. And then tragically the pandemic hit, but I’m now fortunate to have a fully-decked-out space to call my own. I often work with a dedicated tracking engineer, and this setup is great for that. It’s my dream scenario.”
Elizondo has been a Genelec user for years, having previously relied on a pair of 1031’s for much of his work. So when he reached out to a trusted friend who has his finger on the pulse of the latest and greatest audio products, and the friend recommended Genelec 8361A monitors and the W371A systems for the new space, Elizondo did not hesitate to commit. “I ordered them right away, ‘sight-unheard,’” he laughs.
Other gear at the new space includes an SSL 4056 E/G console, a Neve BCM10, an Ampex MM1000 tape machine, an eight-track Scully 280B tape machine and an Endless Analog CLASP tape-to-digital converter. And the Genelecs fit right in. He recalls, “Initially, I figured the Genelec 8361A’s and the W371A’s would be my ‘mains,’ and I’d rely on a different set as nearfields, but I’ve ended up using the Genelecs for both applications. I remember when we got the monitors set up, and I brought up some of my go-to test mixes and favorite albums to listen to, and I just instantly felt like I was immersed in this music. The low end is important to me, and the low end felt punchy and defined and not at all muddy – I knew that what I was hearing was totally accurate. I kept on pulling up more records, trying to find some fault with my new Genelec five-way system, but there wasn’t any fault to be found. After several hours listening to different records, everything just felt great. And I recognized the feeling in terms of continuity from my previous Genelecs – this is definitely part of that heritage, but the next generation of it.”
Elizondo is particularly fond of Genelec’s GLM software and the AutoCal protocol, which automatically calibrates the monitors for a room and allows for multiple adjustable sweet spots as presets. “Currently I have three sweet spots set up in the control room that I can toggle between – one for my main position, one at the client sofa behind me, and one at a sidecar workstation, where I do some programming work on another rig at the side of the room. I can push a button, and it feels like the Genelecs are right in front of me no matter where I’m positioned. It’s a game changer. And with clients, to be able give them the sweet spot where they’re already seated – that can really help keep the flow of ideas going, rather than stopping everything to say, ‘hey, come sit in my chair and hear what I’m hearing.’ AutoCal is like magic.”
And he’s been putting the new setup to good use, with new projects from Lake Street Dive and Twenty One Pilots in the works, as well as a major country artist. “I try to put a high level of polish into everything I work on, so even if it’s at the pre-production stage of a project, it can sound like a final mix when it leaves my facility. The combination of the Genelec 8361A’s and the W371A’s really let me apply that level of professionalism to this music, so my engineer and I know that what we hear is accurate and will translate across different setups and speaker rigs and car stereos. I’m proud to be able to offer that level of detail in what I do, and Genelec helps make it happen.”
In many ways, the fundamentals of music production have not changed: writing a song, then going into a recording studio with an engineer and a producer and putting it all together. On the other hand, Tyler Costantino — TyCo, to his friends and colleagues — and his PNDA Studios, in Haddonfield, NJ, just across the Delaware River from Philadelphia, are emblematic of how music production has evolved with the rise of social media. The Full Sail University graduate and his partner, Kate Nece, who does video editing, have some of what would be considered traditional music clients, including several successful singer-songwriters. But much of PNDA’s success is based around TyCo’s astute understanding of how music and social media intertwine.
He produces and also manages several high-profile influencers — creatives whose talents are often less traditional but no less impactful on a digital landscape. They include Mark Thomas, aka Duhitzmark, who boasts millions of followers and was one of the first and biggest stars on the social media app Musical.ly (later merged with the wildly popular app TikTok), Nashville country/pop artist Dalton Mauldin, and JJ Hannon, whose Instagram account has 1.3 million followers. Tyco, knowing the influencer space on all social media platforms, has also used TikTok to market artists for major record labels.
Collectively, PNDA’s network of influencers has over 500 million followers and has millions of fans on Instagram, Twitter, and YouTube.
TyCo’s studio is equally unconventional. A console was kept in place for a while after it was opened nearly five years ago, mainly as a reference point for new clients who might have been expecting a more typical studio environment. But the facility’s black & white design aesthetic and its spare, modernistic vibe reflect how music production has moved into an almost post-technological, software-driven space – the console wasn’t being used, so it was an easy decision to sell it to a more conventional studio space that would put it to great use. But beneath its minimalistic sheen, PNDA Studios is built to let creativity flourish, to let those who work there hear what needs to be heard, just as the best classic studios of the last century were able to. So the console may be gone, but one traditional element of elite studios cannot be sacrificed: state-of-the-art studio monitoring.
That’s where Genelec comes in. TyCo first heard Genelec 1031s as a student at Full Sail. “I fell in love with them immediately,” he recalls. “When it came time for my first studio, which was more traditional, I went with the 8050s. I stayed with those for eight years.” For the latest iteration of his workspace, TyCo continued with Genelec, but this time moved on to the 8361A 3-Way Coaxial Smart Active Studio Monitors – the largest system in Genelec’s “The Ones” series.
And while they offered him the same accuracy and authenticity that Genelec is revered for (as well as Genelec’s Smart Active Monitoring technology and GLM calibration software that adapts itself to the room), this generation of Genelec also satisfied his design-aesthetic needs, with a stark white-and-black motif that perfectly matches the rest of the studio. “I literally built this studio around these speakers, both in terms of monitoring and in terms of the look,” he says. “The 8361s give me the sound, the low end, that I need to mix pop and R&B records without the need for a sub. I can turn them up and not lose the sound quality. They’re the perfect speakers for what I do. And they look great.”
Hitta Din Återförsäljare
Ange din stad för att hitta din närmaste Genelec-återförsäljare

Dokumentation
hello
Got Questions?
Search our support portal for articles on frequently asked questions:
You can also submit an enquiry to our customer support team here.