Riktigt kraftfull närfältslyssning. 8050B har kraft så det räcker och blir över, vilket gör den perfekt för större utrymmen och längre lyssningsavstånd.
8050B Studio Monitor

Aktiva delningsfilter

Tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™)

SPL
110 dB

Frekvensomfång
32 Hz - 25 kHz (-6 dB)

Mått
H 452 x W 286 x D 278 mm, med Iso-Pod™ (vy i tum)

Detaljerat och transparent
8050B representerar en förstklassig balans av utomordentlig SPL, ett expansivt dynamiskt omfång och otroligt detaljerad, transparent prestanda. Med utomordentlig ljudspridning och en bred ”sweet spot” kan du röra dig i rummet och alltid lita på det du hör.

Mixar som överförs perfekt
Med sin neutrala prestanda och möjlighet att anpassa sig till rummet med de enkla rumskorrigeringsreglagen på bakpanelen säkerställer 8050B en rak återgivning så att du kan analysera spektrumbalansen i inspelningen och producera mixar som överförs tillförlitligt.
Genelec
8050B Studio Monitor Dark Grey
8050B Studio Monitor White
1 x studiomonitorhögtalare 8050B
1 x strömkabel 1,8 m
1 x användarmanual
8050B Studio Monitor
Awards

Genelec 8000 Series was Awarded a MIPA Award 2005 for Best Nearfield Studio Monitors
Genelec Oy: the world leader in active studio monitor speakers, was awarded a prestigious MIPA (Music Industry Press Award) for Best Studio Monitor (Nearfield) for its latest 8000 series of monitors at the Musikmesse, last month.
This award has become the 'Grammy' of the Musical Instrument and Pro Audio industries. Fifty-eight music press magazine from all over the globe cast their vote to make Genelec winner of the category.
Genelec 8000 series studio monitors
The 8000 Series of near-field, two-way systems took two years to develop. It features a new approach to enclosure design, driver technology and active electronics to further reduce distortion and provide an outstanding performance.
All three models in the 8000 series feature die-cast aluminium, minimum diffraction enclosures (MDE™) which have large internal volumes, softly curved edges and outstanding strength to help reduce linear and non-linear distortion. They also incorporate Advanced Directivity Controlled Waveguide (DCW™) to provide extremely accurate control of the speaker's directivity.
8030A studio monitor
The 8030A has a 5 inch bass driver and 3/4 inch tweeter. The free field frequency response is 55Hz to 21kHz, Peak SPL per pair is 108dB driven by a pair of 40 watt amplifiers.
8040A studio monitor
The 8040A has a 6 1/2 inch bass driver and 3/4 inch tweeter. The free field frequency response is 45Hz to 21kHz. Peak SPL per pair is 115dB driven by a pair of 90 watt amplifiers.
8050A studio monitor
The largest model the 8050A features an 8 inch bass driver and 1inch tweeter. The free field frequency response is 35Hz to 21 kHz. Peak SPL is 120dB and bass and treble amplification is 150 and 120 watts respectively.
2005
Tekniska Specifikationer

SPL
110 dB

Förstärkareffekt
150 W Bass (Class AB) + 120 W Treble (Class AB)

Frekvensomfång
32 Hz - 25 kHz ("-6 dB")

Noggrannhet Frekvensomfång
± 2 dB (38 Hz - 20 kHz)

Storlek på högtalarelement
⌀ 205 mm Bass + ⌀ 25 mm Treble (vy i tum)

Mått
H 452 x W 286 x D 278 mm, med Iso-Pod™ (vy i tum)

Vikt
14.4 kg / 31.7 lb

Anslutningar
1 x XLR Analog Input
8050B Studio Monitor
Tekniska Specifikationer
Specifikationer för system
Frekvensomfång
38 Hz - 20 kHz (± 2 dB)
Low cutoff -6 dB
32 Hz
High cutoff -6 dB
25 kHz

SPL
Peak SPL Maximum peak acoustic output per pair at 1 m distance with music material.
≥120 dB
Short term max SPL Maximum short term sine wave acoustic output on axis in half space, averaged from 100 Hz to 3 kHz at 1 m.
≥110 dB
Long term max SPL Maximum long term RMS acoustic output in same conditions with IEC weighted noise (limited by driver unit protection circuit) at 1 m.
≥101 dB
Egenljud
Egenljud Self generated noise level in free field at 1m on axis (A-weighted).
≤10 dB
Vikt
Vikt14.4 kg (31.7 lb)
Mått
Höjd
433 mm
Höjd med Iso-Pod
452 mm
Bredd
286 mm
Djup
278 mm

Kabinett
Material för kabinett
Die cast aluminium
Typ av kabinett
Reflex port
Högtalarelement
Typ av element
Cone
Magnetically shielded.
Diameter
205 mm
Typ av element
Metal dome
Magnetically shielded.
Diameter
25 mm
Direktivitet

Harmonisk distorsion
> 100 Hz ≤0.5 %
Avsnitt Förstärkare
Förstärkare
150 W Class AB
120 W Class AB
Nätspänning
100, 120, 220 or 230VAC 50/60Hz according to region
Strömförbrukning
ISS Aktiverat
≤0.5 W
Inaktiv
≤10 W
Full effekt
170 W
Avsnitt Signalbehandling
Anslutningar
Input Analog signal input connector XLR female, balanced 10 kOhm.
Delningsfilter
Bass/Treble
1800 Hz
För mer ingående teknisk information vänligen se produktens bruksanvisning
Nyckelteknologier

Aktiva delningsfilter

Tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™)

Intelligent Signal Sensing (ISS™)

Iso-Pod™-stativ

Tekniken Minimum Diffraction Enclosure (MDE™)

Optimerade förstärkare

Skyddskretsar

Reflexportdesign

Rumskorrigering

Mångsidiga monteringsalternativ
Aktiva delningsfilter vid låga signalnivåer.
Elektroniska delningsfilter gör det möjligt att dela upp ljudsignalen i separata frekvensband som kan dirigeras till enskilda slutsteg, vilka sedan kopplas till specifika givare som är optimerade för ett specifikt frekvensband.
Aktiva delningsfilter finns både i digitala och analoga varianter. Genelecs digitala aktiva delningsfilter har extra funktioner för signalbearbetning, såsom skydd av element, fördröjning och utjämning.
Genelecs analoga aktiva delningsfilter innehåller elektroniska komponenter som används vid låga signalnivåer som är lämpliga för ineffekten till slutstegen. Detta till skillnad från passiva delningsfilter som används vid höga signalnivåer från slutstegets uteffekt, vilket gör att de måste hantera höga strömstyrkor och i vissa fall även hög spänning.
I ett vanligt tvåvägssystem behöver de aktiva delningsfiltren två slutsteg – ett för baselementet och ett för diskantelementet.
Designen med aktiva delningsfilter har flera fördelar:
– Frekvensgången blir oberoende av eventuella dynamiska förändringar i elementets elektriska egenskaper eller nivå.
– Ökad flexibilitet och precision för att finjustera den utgående frekvensgången för de specifika elementen.
– Varje element har ett eget slutsteg och egen signalbearbetning. Detta isolerar varje element från de signaler som hanteras av övriga element, vilket minskar problemen med intermoduleringsdistorsion och förvrängning.
– Möjlighet att kompensera för känslighetsvariationer mellan elementen.
– Möjlighet att kompensera för avvikelser i frekvens- och fasåtergivning som är kopplade till elementets egenskaper inom det avsedda passbandet.
– Den platta frekvensgång som en högkvalitativ aktiv högtalare ger är resultatet av den kombinerande effekten av delningsfilterresponsen, slutstegsresponsen och elementresponsen i ett högtalarkabinett.
Genom att använda en aktiv teknik kan man justera frekvensgången och optimera hela högtalarsystemet i olika miljöer utan att behöva använda dyra externa equalizers. Slutresultatet är ett enklare, mer tillförlitligt, effektivt, konsekvent och precist aktivt högtalarsystem.
Tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™) för platt återgivning både on-axis och off-axis.
1983 tog Genelec ett revolutionerande steg med utvecklingen av tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™), som på den tiden användes i ett äggformat kabinett. Genelecs DCW-teknik har utvecklats och finjusterats i över 30 år och syftet är att förbättra prestandan för direktstrålande flervägsmonitorer betydligt.
DCW-tekniken formar den utgående vågfronten på ett kontrollerat sätt, vilket möjliggör förutsägbar anpassning av ljudets spridningsmönster. Målet är att begränsa spridningsvinkeln så att ströspridning minskas för att göra spridningen jämn och enhetlig. Det leder till en utomordentligt platt frekvensgång och en enhetlig kraftrespons. Den avancerade DCW-tekniken minimerar tidiga reflektioner och ger ett brett och stabilt lyssningsområde med korrekt ljudåtergivning både on-axis och off-axis.
Minimerade tidiga reflektioner och kontrollerad, konstant direktivitet har ytterligare en viktig fördel: frekvensbalansen i rummets efterklangsfält blir mer eller mindre likadan som det direkta ljudfältet från monitorhögtalarna. Detta leder till att monitorsystemets prestanda blir mindre beroende av rummets akustiska egenskaper.
Ljudbildens djup och bredd är viktiga aspekter i alla lyssningsmiljöer, och de är inte bara viktiga on-axis utan även off-axis. Detta hjälper inte bara ljudteknikern som gör jobbet, utan även andra som befinner sig i lyssningsområdet – och det är ofta många inblandade i större kontrollrum.
Huvudsakliga fördelar med DCW™-tekniken:
– Platt återgivning både on-axis och off-axis för ett större funktionellt lyssningsområde
– Ökat förhållande mellan direkt och reflekterat ljud för minskad färgning
– Förbättrad stereo- och ”soundstage”-ljudbild
– Ökad känslighet för drivenheterna på upp till 6 dB
– Ökad högsta ljudtryckskapacitet
– Minskad distorsion för drivenheterna
– Minskade kantdiffraktioner
– Övergripande minskad distorsion
Intelligent Signal Sensing (ISS™) minskar strömförbrukningen i standby-läge.
Intelligent Signal Sensing lanserades 2013 och uppfyller både EU:s ErP-direktiv och Genelecs egna hållbarhetsåtaganden.
ISS™-kretsen övervakar högtalarens signalingång och fastställer om den används eller inte. Om ISS-kretsen inte känner av någon ljudsignal under en viss tid försätter den automatiskt högtalaren i strömsparläge så att den drar mindre än 0,5 W. När en ingångssignal upptäcks aktiveras högtalaren direkt. Högtalaren kommer att börja spara ström direkt när arbetet pausas.
En ”ISS Disable”-brytare finns på baksidan av alla högtalare, bredvid rumskorrigeringsreglagen. När högtalarens huvudströmbrytare står på ”ON” aktiveras ISS™-funktionen (strömsparläge) automatiskt.
Om du inte vill använda ISS™-funktionen kan du stänga av den genom att sätta ”ISS Disable”-brytaren på den bakre panelen på ”ON”. I det här läget stängs högtalaren av och slås på endast med hjälp av huvudströmbrytaren.
Observera att man alltid kan stänga av högtalaren helt med huvudströmbrytaren.
Iso-Pod™-stativet separerar högtalaren från ytan för minimerade vibrationer och förbättrad ljudbild.
Även om det rekommenderas att använda stabila och robusta golvstativ till fristående högtalare är det vanligt att man placerar dem direkt på ett bord eller på mixerbordet.
Detta leder till flera ofördelaktiga effekter. Man glömmer ofta att rikta högtalaren mot lyssnaren, dessutom sprider sig oönskade mekaniska vibrationer från högtalaren till ytan och första ordningens reflektioner från ytan leder till kamfiltrering och därmed ojämnheter i frekvensgången.
För att lösa dessa vanliga problem har Genelec utvecklat en effektiv och praktisk lösning. Vi har designat högtalarstativet Iso-Pod™ – Isolation Positioner/Decoupler – som fästs på aluminiumkabinettet. Iso-Pod är gjort av ett särskilt flexibelt, gummiliknande material. Kabinettet står stabilt på stativet och kan flyttas längs den böjda ytan eller sidan för att luta högtalaren ±15°.
Högtalarens akustiska axel kan därmed riktas precist mot lyssnaren genom att man justerar kabinettets lutning med Iso-Pod-stativet. Isoleringen av vibrationer och de dämpande egenskaperna minskar mellanregisterfärgning orsakad av oönskade vibrationer som överförs till bärande ytor.
Den innovativa lösningen är en väsentlig del av Genelecs högtalardesign och ger massor av fördelar när det kommer till både användning av högtalaren och ljudkvaliteten.
Tekniken Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) för ofärgad ljudåtergivning.
Ett vanligt problem med vanliga fristående högtalare är att ojämnheter i den främre baffeln leder till diffraktioner och att högtalarens skarpa kanter agerar som en sekundär källa för reflektionerna.
I syfte att förbättra frekvensgångens platthet och kraftresponsen från fristående högtalarsystem har Genelec designat innovativa kabinett med rundade kanter och lätt svängda linjer som är optimerade för att matcha högtalarelementens egenskaper. Förutom att leverera en utomordentligt platt frekvensgång ger dessa kabinett med minimal diffraktion en otroligt högpresterande ljudbild.
I syfte att få en elegant, välvd yta på kabinettet och för att minska dess yttermått, samtidigt som den interna volymen maximeras för bättre lågfrekvenseffekt, har vi designat ett kabinett av formgjutet aluminium. Aluminium är ett lättviktigt och stabilt material som är lätt att dämpa för att på så sätt få en mer resonansdöd konstruktion. Kabinettets väggar kan göras förhållandevis tunna, samtidigt som materialet ger bra EMC-skärmning och utgör ett utomordentligt kylelement för slutstegen. Formgjutningen görs i två delar, en främre och en bakre, för enkel separering vid eventuell service och reparation.
DCW-vågledaren är integrerad i MDE-kabinettet av aluminium för att ge bättre kontroll av högtalarens ljudspridning. Lågfrekvensgränsen för konstant direktivitet är beroende av vågledarens storlek, så ju större den är desto bättre kontroll ger den. Med en kontrollerad ljudspridning off-axis får man ett konsekvent lyssningsfönster, vilket är otroligt viktigt vid multikanallyssning. Kontrollerad ljudspridning minskar även första ordningens reflektioner från ytor i närheten av högtalaren, vilket bidrar till att ge konsekvent ljudåtergivning i varierande akustiska miljöer. Hela främre baffeln är lätt böjd och de akustiskt transparenta gallren är en del av det yttre kabinettets estetik, vilket gör att de smälter in väl med andra svängda ytor.
Varje givare drivs av en egen optimerad förstärkare.
Elektroniska delningsfilter gör det möjligt att dela upp ljudsignalen i separata frekvensband som kan dirigeras till enskilda slutsteg, vilka sedan kopplas till specifika givare som är optimerade för ett specifikt frekvensband.
I ett vanligt tvåvägssystem behöver det aktiva delningsfiltret två slutsteg – ett för baselementet och ett för diskantelementet. Slutstegen är direkt kopplade till den aktiva högtalarens element, vilket gör att slutstegens belastning blir mycket enklare och välkänd. Varje elementspecifikt slutsteg har endast en begränsad frekvens att förstärka (slutsteget är placerat efter det aktiva delningsfiltret), vilket bidrar till att göra designen enkel.
Den aktiva designprincipen har flera fördelar:
– Slutstegen är direkt kopplade till högtalarens element, vilket maximerar kontrollen som utövas av slutstegens dämpning på elementets talspole. Detta reducerar i sin tur följderna av dynamiska förändringar i elementets elektriska egenskaper. Detta kan förbättra systemets transienta svar.
– Minskning av den uteffekt som krävs från slutsteget. Tack vare att ingen energi går förlorad i komponenterna till det passiva delningsfiltret minskas den uteffekt som krävs från slutsteget betydligt (med upp till 50 % i vissa fall), utan någon minskning av den akustiska uteffekten i högtalarsystemet. Detta kan bidra till att sänka kostnader och öka både ljudkvaliteten och systemets tillförlitlighet.
– Ingen förlust mellan förstärkaren och elementenheterna, vilket leder till maximal akustisk effektivitet.
– Den aktiva tekniken kan uppnå överlägsen ljudprestanda vs. storlek vs. lägre frekvensgräns.
– Alla högtalare levereras som ett fabrikskonfigurerat system (förstärkare, delningsfilterkomponenter, kabinett och elementsystem).
Sofistikerade skyddskretsar för drivenheter för säker användning.
När du arbetar med avancerad ljudproduktion är det otroligt viktigt att dina monitorsystem alltid är tillförlitliga och fungerar som de ska. Det främsta skälet till Genelecs framgångar inom sändningstillämpningar är våra produkters tillförlitlighet, och en viktig faktor bakom detta är de interna skyddskretsarna som finns i alla våra produkter – ända sedan 1978.
Skyddskretsarna förebygger fel på elementet genom att analysera signalnivåerna. Vid plötsliga toppar eller för höga nivåer under en längre tid minskas signalnivån automatiskt. Den här funktionen påverkar givetvis inte ljudkvaliteten på något sätt när högtalaren används inom ramen för dess specifikationer. Den hindrar endast avvikande ingångssignaler från att orsaka skada på högtalaren.
Skyddskretsarnas funktioner och fördelar:
– Minskar uteffektnivån vid behov (t.ex. när temperaturen vid elementets talspole uppnår ett gränsvärde), vilket förbättrar systemets tillförlitlighet betydligt
– Lämpliga skyddskretsar i alla högtalare och subwoofers gör det möjligt att maximera systemets utgående ljudnivå.
Avancerad reflexportdesign för utökad lågfrekvensgång.
Genelecs design med ventilerade kabinett (reflexkabinett) går tillbaka till modellen S30, vår första produkt från 1978. Reflexportarnas prestanda har förbättrats och finjusterats genom åren med syftet att öka baselementets lågfrekvensdjup och ljudtryckskapacitet för att kunna ge en utomordentligt tydlig basåtergivning.
Både elementet och ventileringen bidrar till reflexkabinettets totala ljudspridning. Det mesta av ljudspridningen kommer från högtalarelementet, men vid reflexportens resonansfrekvens är elementets förflyttning så liten att det mesta av ljudspridningen kommer ut genom reflexporten.
För att minimera luftens hastighet genom röret bör tvärsnittsarean vara stor. Detta innebär att röret måste vara långt, vilket är en utmaning när det kommer till utformningen.
Det långa, böjda röret maximerar luftflödet så att en djup basgång kan återges utan kompression. Reflexröret slutar i en bred konisk öppning på baksidan av kabinettet, vilket minimerar missljud och ger en utomordentlig basåtergivning.
Rörets böjning har även utformats noggrant för att minimera missljud, kompression och distorsion. Den inre änden av röret har en korrekt resistiv avslutning som vidare minimerar det hörbara blåsljudet och luftturbulensen.
Korrekt utformade reflexportar gör det möjligt att minska baselementets förskjutning betydligt, vilket förbättrar den linjära lågfrekvenskapaciteten.
Precis rumskorrigering för optimering av högtalarprestandan i ditt rum.
Interaktionen mellan rummets akustik och högtalarens ljudspridning är komplex. Alla rum påverkar monitorhögtalarens återgivning på något sätt, till exempel reflekterande rum jämfört med ljudisolerade rum och placering av högtalarutrustning vid väggen eller på avstånd från väggen.
Alla högtalare från Genelec har rumskorrigeringsalternativ som kan användas för att kompensera för rummets påverkan på akustiken och uppnå en platt frekvensgång vid lyssningspositionen.
Analoga system
Genelecs analoga högtalare har mångsidiga rumskorrigeringsalternativ. Här ingår (beroende på modell):
– Lågfrekvensfilter och -lutning
– Diskantfilter och -lutning
– Basnivå
– Mellanregisternivå
– Diskantnivå
– Desktop Control
För lågfrekvenser finns två huvudsakliga styrningsalternativ. Baslutningskontrollen fungerar som ett shelving-filter tillsammans med lågfrekvensfiltret som gör det möjligt för dig att optimera systemets låga och riktigt låga frekvensgång i olika installationer. Styrningsalternativ för bas, mellanregister och diskant finns för de större systemen. Dessa styrningsalternativ gör det möjligt att optimera den relativa balansen mellan de olika passbanden.
Användarmanualen och databladet för varje högtalare innehåller en lista över de rekommenderade rumskorrigeringsinställningarna för olika installationer. De har tagits fram utifrån lång praktisk erfarenhet och mätningar av olika typer av vanliga akustiska miljöer.
Smart Active Monitor-system (SAM™)
Genelecs SAM-system erbjuder ett omfattande och lösningsinriktat produktsortiment med smarta anslutningsmöjligheter där alla produkter har programvaran Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) och dess system för automatisk kalibrering, AutoCal™.
AutoCal från Genelec ger dig möjlighet att för första gången genomföra en integrerad process för fullständigt automatiserad mätning, analys och justering av alla monitorhögtalare i GLM-nätverket. Systemet mäter återgivningen i lyssningsområdet och tillämpar lämplig kompensering för lågfrekvenserna och låg- till mellanfrekvenserna för att minimera negativ akustisk påverkan från rummet samt skillnaderna mellan olika lyssningspositioner. AutoCal justerar även relativa nivåer, löptid och korrekt delningsfas (AutoPhase) för alla subwoofers i systemet.
Programmet Acoustic Response Editor visar den uppmätta återgivningen, filterkompenseringen och den resulterande systemåtergivningen för varje monitorhögtalare i diagram med full manuell kontroll över de akustiska inställningarna.
Mångsidiga monteringsalternativ för alla installationsbehov.
Förutom utomordentlig akustisk design och avancerade alternativ för optimering av högtalarens prestanda utifrån rummet erbjuder vi många olika monteringsalternativ för enkel installation för olika användningsområden.
Vårt stora utbud av tillbehör och de fasta monteringspunkterna på baksidan av våra produkter med aluminiumkabinett erbjuder lösningar för alla vanliga installationer. M6-fästpunkter för vägg- och takfästen är integrerade i de formgjutna kabinetten.
Vissa modeller har även en 3/8"-gänga på undersidan av kabinettet för montering på ett robust mikrofonstativ. Andra större och tyngre modeller har M10-fästpunkter. Vi har även designat särskilda golvstativplattor som är kompatibla med Iso-Pod-stativet som är en del av vår produktdesign.
Tack vare dessa alternativ och möjligheter används våra högtalare på många olika platser utöver professionella inspelningsstudior, exempelvis i kommersiella projekt och AV-installationer såväl som i hem över hela världen.
Referenser
The first time we encountered electronic musician and multimedia artist Dan Samsa back in 2018, he had staged a stunning immersive concert at London’s Albany Theatre, which showcased his Warchestra album and featured a huge array of 29 Genelec speakers complemented by four subwoofers.
To me this was an obvious combination to deliver what I felt to be the ultimate electronic music experience.
Recently, Dan returned to The Albany to once again push the boundaries of multichannel live sound, curating performances from some of his favourite artists. This time, the sound system comprised an eight-speaker array of Genelec 8050s, alongside eight 18” super scoop subwoofers from South East London’s Unit 137 dub sound system –producing what Dan describes as a “bombardment of the aural and physical senses!”
Dan explains the background to the latest project…
“The goal for this night was to bring together some close friends to perform their music on a sound system that wouldn’t just be an enhanced way to listen to music, but would also inspire us to approach the music in a different way. All of our music is full of colour Fand detail but also explores the use of sub bass. For these reasons I decided to combine the clarity and detail of a circular surround sound Genelec system with the sub scoops from local dub sound system Unit 137 – to add some extreme physical bass. To me this was an obvious combination to deliver what I felt to be the ultimate electronic music experience.”
The event was staged with support from nonclassical – a music promoter, record label and events producer presenting the best new classical, experimental and electronic music. As one of nonclassical’s associate composers, Dan was given the opportunity to curate the event, choosing Luke David Harris and Kamikaze Space Programme to perform alongside himself.
Dan continues:
“I created musical patterns, shapes and textures using the 360 microphone recording and editing techniques that I’ve been experimenting with over the last couple of years. I then performed using an improvised bass synth and analogue drum machine, which were sent directly to the Unit 137 subs. This surround sound playback format has been influencing my writing for some time, irrespective of whether the music is eventually experienced in stereo or surround sound. I found from previous experience that sending bass frequencies through the same system as the surround sound material can muddy things up a little – hence the reason for using Unit 137’s system. This not only allowed both sound systems to breathe and do their thing, but it created an extreme physical experience too.”
Kamikaze Space Programme (aka Chris Jarman) performed material from his Dead Skin Cells album, and he reveals that the sound system made him completely rethink how sounds were used:
“To be honest, I didn’t realise the true depth of this unique sound system until I arrived in London for the rehearsals, and my mind was truly blown. It’s not just the overall sound of this PA setup, but how you could focus on individual sounds and move them around a space and change their width. It felt like I was hearing these sounds for the first time again. The separation is like nothing I've ever heard before, and when this is combined with the scoop bins of the Unit 137 sound system it added an extreme physical dimension which reminded me of the late 90s jungle events at clubs such as The End, or St Paul’s Carnival in Bristol.”
Luke David Harris composed material specifically for the performance, using a 360 sound system at his studio:
“Auditioning ideas in real time with a full spatial system influenced the structures and sounds in the creative process. I found myself focusing on material that moved well in the space. There was a distinct difference in the shape and frequencies that I constructed, and how they would develop using their spatial qualities. The most interesting thing for me, I guess it's the combination of both sound systems in one space. The spatial sound system in terms of the ability to be able to put things in different places within the room, and then also having the absolute monster bass sound system which everyone feels in their chests. Putting the two together really makes a lot of sense.”
After the event, Dan was thrilled with the response, describing it as “a new immersive way to experience live electronic music that challenged the focus and behaviour of the audience. It gave the music a true 3D dimension, with ground shaking bass…. that literally made the whole theatre tremble.”
Watch a fascinating behind the scenes video about Dan’s event
B26 in Västerås, Sweden, offers 5000m2 of luxuriously appointed space over seven floors for companies to work, do business, meet and create together. With areas for working together, or apart, meeting rooms, a restaurant plus a vast roof terrace with panoramic views, B26 is Västerås’s first co-working space and it is world class. B26 called on award- winning Swedish AV integration specialists, JML-System AB to design the high quality AV systems throughout the building. JML- System specified Genelec’s new RAW finish 4000 Series installation loudspeakers as the perfect solution for B26’s needs.
WE’VE DELIVERED A FLEXIBLE, EASY-TO-USE SYSTEM THAT SOUNDS GREAT BOTH AT LOW AND HIGH LEVELS.
The building that houses B26 was designed in the 1950s by the renowned Västerås architect Sven Ahlbom and bears traces of the industrialization that saw Västerås develop from a small town to the big city it is today. B26 was keen to retain the industrial feel of the space whilst still creating a modern, welcoming atmosphere. Aesthetics were therefore as much a part of the brief as audio quality. JML-System’s Johnny Franzén explains:
“We needed to think about design and function as well as cutting edge technology. As B26 is a very new concept, the client wanted assurances that we would not only provide the best of what is available today, but that it would also stand the test of time. We worked on the project for a long time before agreeing on the best way forward.”
“Genelec looked like a good solution from the outset, but when it became clear that the RAW finish was available, all the pieces fell into place,” he admits.
“Visually, the RAW models with their ‘unfinished’ natural aluminium casings are a perfect fit for the old factory environment with its exposed bricks and ductwork. The fact that they are environmentally friendly was also a big plus point for B26, as part of their philosophy is to actively reduce their environmental impact.”
THE RAW FINISH LOOKS ABSOLUTELY AMAZING AND IT’S AN EVEN MORE ENVIRONMENTALLY FRIENDLY PRODUCT.
Genelec’s RAW models require no painting and less finishing material for an even more environmentally friendly solution. The speaker enclosures are already made from recycled aluminium, and the RAW option takes full advantage of the natural beauty of the material to give a uniquely nuanced finish for each loudspeaker. All RAW models feature Genelec’s Minimum Diffraction Enclosure (MDE) design, whose curved form delivers incredibly flat frequency response, precise imaging and unparalleled acoustical performance.
Aside from the aesthetics, the technical requirement was for a high quality audio system that would work at low levels during the day but could be turned up after hours to create a club-like, party atmosphere with no loss of quality.
JML-System specified a multi-zone, distributed system based on 42 of the powerful 4040 installation loudspeakers – the largest in the 4000 Series – and 20 of the compact 4020 loudspeakers for the smaller areas. There is also a pair of 8050B nearfield studio loudspeakers that deliver cinema-quality audio for the drop-down projector screen in the main open plan meeting and social space. This space also benefits from a mini- auditorium area complete with a cleverly designed raked seating area.
“We opted for the 4040s in the larger areas as they are sufficiently powerful and develop enough low end that we didn’t need to supplement them with subwoofers,” says Franzén. “This saved on cost, space and also meant that we didn’t have to worry about uneven levels. This can sometimes happen with the use of subwoofers as part of a distributed system in a large space, unless you use a lot of subs, and then you run into the problem of where to put them. However, the 4040s have enough headroom to be used at pretty high levels to generate a real ‘club’ atmosphere after work, and still sound amazing. The smaller 4020s were perfect for the smaller spaces.”
In addition to audio quality, another major consideration for JML-System was the fact that the Genelec 4000 Series loudspeakers are active. “This was important for us as it makes installation a lot simpler,” notes Franzén. “We don’t have to worry about extra cabling or finding room for amplifiers; everything you need is already in the box, and Genelec has a wide range of mounting accessories that are perfectly suited to most situations.”
In keeping with the modern industrial feel of the B26 premises, all of the loudspeaker cables are housed in shiny metal pipework which marries perfectly with the RAW recycled aluminium finish of the loudspeakers. Franzén is delighted with the results. “From an audio perspective, we know we can count on Genelec to deliver the highest quality, and it’s the case for B26. In partnership with our subcontractor One4All AB, we’ve delivered a flexible, easy-to-use system that sounds great both at low and high levels with no hot spots or dead zones. However, I think the real plus for this installation was the RAW finish – it looks absolutely amazing, and it’s an even more environmentally friendly product from a Scandinavian company that already ranks very high on the sustainability scale. This was definitely what tipped the balance for B26 who are absolutely thrilled with the results at every level.”
One of the most recent academies is situated in the vibrant Portuguese capital of Lisbon. Thanks to integration specialists, Garrett Audiovisuais, the L’Oréal Academy, Lisbon, has become the group’s first digital academy, and the first to deploy high quality Genelec loudspeakers throughout their training rooms. Garrett was initially contacted to provide an ambient sound solution for the entrance hall area. However, once the discussions started in earnest, Garrett saw an opportunity to create something unique.
The Lisbon headquarters wanted to be the first digital Academy – and offer a full media experience including 3D goggles for virtual salons, QR codes for product searching and other digital media. It was also an opportunity to install a proper, high quality audio system throughout the venue, not just in the foyer. Garrett recommended Genelec as the best solution for their needs, particularly for the four training rooms.
“Previously L’Oréal used to rent in equipment for all of their events,” explains Garrett’s Carlos Melo who was closely involved in the project. “However, after discussions with us, they decided that it would be better to have their own in-house solution rather than having to rely on external AV companies, as it would be cheaper in the long term and more convenient. They also knew that they could rely on us for support whenever necessary. We recommended Genelec as it delivers everything they required: excellent intelligibility when using microphones, extremely high quality low level ambient sound, and can still blow people away when the DJ comes in!”
There are four rooms in total over two floors which are used largely for training but also for parties and other events. They can operate independently or combined in any configuration. The ground floor and first floor control rooms communicate so that L’Oréal can even host a single event across the two floors if necessary – since all audio and video can be streamed live across all four spaces, making the system extremely flexible.
For the audio system, Garrett specified two Genelec 8050B loudspeakers and one 7070A subwoofer per room. The 8050B was designed as a studio monitoring loudspeaker, thus guaranteeing absolutely pristine audio quality at any playback level and at any listening position in the room. The 7070A subwoofer offers extremely clean and precise low frequency performance, combining both low distortion and impressively high SPL capability. The speakers and subwoofers are all active, making installation very straightforward with no amp racks or long cable runs to worry about. Additionally, a number of AIC25 ceiling speakers have been installed throughout the lobby and other public areas.
According to the Academy supervisor, Sofia Fernandes, the new audio system has made a huge difference, both in operational terms as well as quality. “These rooms are in use every day in a variety of combinations,” she explains. “Set up is now a piece of cake: all I have to do is plug in the microphone and we’re essentially ready to go. On/off and levelcan all be controlled remotely via a tablet, or if we have a DJ in, they just run it all from the desk. The sound is amazing, whether it’s speech or music, at high level or low levels. In fact, now the system is in, I simply never have to worry about it – I just turn it on and it works. Room combining is also very straightforward, so there’s no doubt that it has helped me in my job. We no longer have to deal with the disruption of external AV companies coming in and out – even if they did a good job, it’s still one more thing to deal with. Now we just manage it all ourselves, and probably with even better results. It all looks and feels extremely professional and is perfectly integrated with the rest of our systems. Garrett has done a wonderful job, so yes, we’re very pleased.”
“From an integrator’s point of view, we believe that Genelec offers a number of advantages for projects like these,” reveals Carlos Melo. “Firstly, we know that the sound quality is truly second to none; secondly, because most of their models are active, it’s very easy to install – and the new networked Smart IP models will be easier still – and finally, we know that once they go in, the equipment is so reliable that, unless the client wants to upgrade or change anything, we probably won’t hear from them again for the next twenty years!”
Café Luzia in the busy Kreuzberg district of Berlin has just installed a state-of-the-art Genelec sound system to enhance the music experience of what is a relaxed café by day and trendy lounge bar by night.
Weekend DJ spots provide a distinctly electronic edge to the warm, candlelit atmosphere, attracting a crowd who expect nothing less than excellent audio. The owner decided that the time was right to invest in a studio-quality sound solution in order to keep pace with customer expectations and maintain his reputation as one of Berlin’s coolest café bars. He turned to Studio SPC, an acoustic design studio in the heart of Berlin, who instantly recommended Genelec as the obvious answer to his requirements.
“As soon as the client told me that he specifically wanted studio-grade sound quality in his bar, I recommended Genelec straight away,” said Kenan Jan Ibar, owner and founder of Studio SPC. “I come from a studio background myself and love working with Genelecs, so I’m always pleased when I get an opportunity to take them out of the studio and put them in front of a wider audience.”
Ibar specified five 8050B large format active studio monitors supplemented by a 7071A subwoofer. The 8050s are the largest and most powerful monitors in the classic Genelec studio monitor range and deliver a class-leading balance of extraordinary SPL output, expansive dynamic range and an intensely detailed, transparent performance.
“I decided on Genelec for a number of reasons,” explained Ibar. “Apart from being my personal favourite, they are very easy to operate – this is so important for sound installations in public places where you can pretty much guarantee that the operators will have had little or no audio training. Other than sound quality, my number one priority is plug-and-play operation coupled with reliability. As a long-time Genelec user, I know that Genelecs won’t disappoint over time. They are extremely robust and suitable for many hours of playback, and the automatic standby mode is a real winner for environments like these where operators are constantly forgetting to turn them off when not in use. The fact that they are active is also a big bonus as it eliminates the need for amplifiers and messy and/or complex wiring, so it saves space and avoids confusion for venue owners and operators.”
Ibar also appreciates the number of mounting options available which give him a lot of freedom in installation terms. “Genelec have definitely thought beyond the studio when it comes to mounting options and accessories,” he noted. “It makes the speakers much easier to specify in commercial installations as a result. For example, in my view, one of the most important and effective solutions for PA installations in public places is decoupling the speakers from physical entities such as ceilings or walls. The aim is to minimise transition noise to neighbouring areas and other public areas next door. I always recommend my clients to have a decoupled system. In most cases I modify a Genelec speaker mount using a special spring and sylomer anti-vibration mounting system, which is really effective and looks pretty cool too! Café Luzia is a good example of this.”
Finally, Ibar is a fan of the signature rounded design of modern Genelec monitors. “It works both aesthetically for commercial AV installations as they are very easy on the eye and look great in any environment, as well as acoustically. The Café Luzia installation looks good and sounds wonderful. Everyone is pleased with the results, from the owners to the café manager to the weekend DJs and the regular guests. And that makes me happy!”
"Ask the experts with Alex Theakston: Monitoring sound in the studio" is an article about the 8000 range studio monitors. It was published in the TV-Bay Magazine in November 2012.
{"fi-FI":""Ask the experts with Alex Theakston: Monitoring sound in the studio" is an article about the 8000 range studio monitors. It is written by Alex Theakston, and it was published in the TV-Bay Magazine in November 2012.","ru-RU":""Ask the experts with Alex Theakston: Monitoring sound in the studio" is an article about the 8000 range studio monitors. It is written by Alex Theakston, and it was published in the TV-Bay Magazine in November 2012.","de-DE":""Ask the experts with Alex Theakston: Monitoring sound in the studio" is an article about the 8000 range studio monitors. It is written by Alex Theakston, and it was published in the TV-Bay Magazine in November 2012.","en-US":""Ask the experts with Alex Theakston: Monitoring sound in the studio" is an article about the 8000 range studio monitors. It is written by Alex Theakston, and it was published in the TV-Bay Magazine in November 2012.","sv-SE":""Ask the experts with Alex Theakston: Monitoring sound in the studio" is an article about the 8000 range studio monitors. It is written by Alex Theakston, and it was published in the TV-Bay Magazine in November 2012."}
Hitta Din Återförsäljare
Ange din stad för att hitta din närmaste Genelec-återförsäljare

Dokumentation
Dokument
Operating Manual 8050B Quick Setup Guide 8050B Datasheet 8050B Classic Active Monitoring Series Catalogue 2018 Genelec 8040B, 8050B Operating Manual - ChineseNedladdningar
Line Drawings (PDF) 8050B Line Drawings (DWG) 8050B 8050B - Simulation File (CLF) 8050B - Simulation File (EASE3) 8050B - Simulation File (EASE4)FAQ
Damping Materials Used in Our Monitors
Genelec products use various damping materials such as glass fiber wool, linen fiber wool, and polyester fiber based material (PES). The tables presented below provide a detailed listing of our monitor models and the type of damping material used in each model.
During operation, the air moving in and out of the monitor loudspeaker or subwoofer bass reflex openings does not emit significant amounts of fiber particle dust. The PES wool as material does not emit dust. The linen wool, and glass fiber wool can emit minimum amounts of dust during very high sound level operation. This fiber dust is not hazardous to health.
Studio monitors
SAM™ Studio Monitors | Damping material type |
---|---|
1032C | PES |
8320A | PES |
8330A | PES |
8340A | PES |
8350A | PES |
8130A | PES |
8240A | PES |
8250A | PES |
8331A | PES |
8341A | PES |
8351A | PES |
8351B | PES |
8361A | PES |
S360 | PES |
8260A | Linen wool |
1238CF | Linen wool |
1238DF | Linen wool |
1237A | Linen wool |
1238A | Glass wool |
1238AC | Glass wool |
1234A | Glass wool |
1234AC | Glass wool |
1236A | Glass wool |
SAM™ Studio Subwoofers | Damping material type |
---|---|
7260A | Linen wool |
SE7261A | Linen wool |
7270A | Linen wool |
7271A | Linen wool |
7350A | Linen wool |
7360A | Linen wool |
7370A | Linen wool |
7380A | Linen wool |
7382A | Linen wool |
8000 Series Studio Monitors | Damping material type |
---|---|
8010A | PES |
8020D | PES |
8030B | PES |
8030C | PES |
8040B | PES |
8050B | PES |
1000 Series Studio Monitors | Damping material type |
---|---|
1032B | Linen wool |
1037C | Linen wool |
1038CF | Glass wool |
1038B | Glass wool |
1038BC | Glass wool |
1034B | Glass wool |
1034BC | Glass wool |
1039A | Glass wool |
1035B | Glass wool |
1036A | Glass wool |
M Series Studio Monitors | Damping material type |
---|---|
M030 | PES |
M040 | PES |
7000 Series Studio Subwoofers | Damping material type |
---|---|
7040A | Linen wool |
7050B | None |
7050C | Linen wool |
7060B | Linen wool |
7070A | Linen wool |
7071A | Linen wool |
7073A | Glass wool |
Home Speakers
G Series Active Speakers | Damping material type |
---|---|
G One | PES |
G Two | PES |
G Three | PES |
G Four | PES |
G Five | PES |
F Series Active Subwoofers | Damping material type |
---|---|
F One | None |
F Two | PES |
Home Theater Speaker Series | Damping material type |
---|---|
HT210B | Linen wool |
HT312B | Glass wool |
HT315B | Glass wool |
HT320BC | Glass wool |
HT324A | Glass wool |
HT324AC | Glass wool |
HT330A | Glass wool |
Home Theater Subwoofer Series | Damping material type |
---|---|
HTS3B | None |
HTS4B | None |
HTS6 | Glass wool |
Installation Speakers
4000 Series Installation Speakers | Damping material type |
---|---|
4010A | PES |
4020B | PES |
4020C | PES |
4030B | PES |
4030C | PES |
4040A | PES |
Architectural Speaker Series | Damping material type |
---|---|
AIC25 | PES |
AIW25 | PES |
AIW26 | Linen Wool |
AIW26B | Linen Wool |
AOW312 | Glass wool |
5041A | Linen Wool |
"Ask the experts with Alex Theakston: Monitoring sound in the studio" is an article about the 8000 range studio monitors. It was published in the TV-Bay Magazine in November 2012.
"Ask the experts with Alex Theakston: Monitoring sound in the studio" is an article about the 8000 range studio monitors. It is written by Alex Theakston, and it was published in the TV-Bay Magazine in November 2012.
hello
Got Questions?
Search our support portal for articles on frequently asked questions:
You can also submit an enquiry to our customer support team here.