Rumsligt ljud - Genelec Sverige

Hubb för rumsligt ljud

Här hittar du en mängd information som kommer hjälpa dig att navigera i den fantastiska världen som immersivt ljud innebär. Är du redo? Då kör vi!

Vad är rumsligt ljud?

Rumsligt ljud ger dig en kraftfull och realistisk känsla av att vara omsluten av musik, film och datorspel på ett sätt som inte är möjligt med traditionella ljudformat.

Immersivt ljud, rumsligt ljud, 3D ljud eller 360° ljud, som det också kallas, använder sig av många kanaler för att omsluta lyssnaren i två, tre eller flera ”lager”.

Med ett växande antal immersiva ljudformat, och stöd från stora aktörer inom musik och film, har kraven på leverantörerna att leverera immersivt material aldrig varit större. Nu är det dags att bli en del av det!

Hur lyssnar man på immersivt ljud?

Det bästa sättet att lyssna på immersivt ljud är alltid med ett noga kalibrerat högtalarsystem i ett akustiskt väl-designat rum. Därför är alla våra smarta aktiva högtalare och subbasar (SAMTM) nära integrerade med GLM (Genelec Loudspeaker Management) mjukvara för kalibrering, som skapar en skalbar, immersiv lyssningsmiljö som är perfekt optimerad för uppspelningsvolym, frekvensrespons och ”time-of-flight” (fördröjning så att ljudet från alla högtalare når lyssnaren samtidigt).

Det betyder att du kan lita på att dina immersiva mixar låter bra hos dina lyssnare, oavsett om de upplever dem i högtalare, en soundbar, smarta högtalare eller binauralt via hörlurar.

Om hörlurar är en del av ditt arbetsflöde för rumsligt ljud kan vår Aural ID teknik hjälpa dig att skapa en lyssningsupplevelse du verkligen kan lita på. Den gör att du kan växla sömlöst mellan dina högtalare och dina hörlurar.

Här hittar du en mängd information som kommer hjälpa dig att navigera i den fantastiska världen som immersivt ljud innebär. Är du redo? Då kör vi!

Rumsligt ljud – olika format


Dolby Atmos

Dolby Atmos lanserades 2012 och är ett utbrett objekt-baserat system med upp till 128 individuella spår och 64 högtalarkanaler.

• Ett format med två lager, ett surround- och ett höjdlager.
• Ett typiskt hemmasystem är 7.1.4, men större högtalar-layouts är möjliga.
• Upp till 64 diskreta högtalarkanaler är möjligt för uppspelning i biografer.


Dolby Atmos Music

Dolby Atmos Music introducerades 2019 för att möjliggöra Atmos i olika streaming-miljöer. Det erbjuder liknande verktyg för arbetsflöden.

• Ett format med två lager, ett surround- och ett höjdlager.
• Typiska rekommenderade högtalarkonfigurationer är 7.1.4, 9.1.4 och 9.1.6.
• Dolby Atmos Music kan även upplevas i hörlurar och cerifiierade smarta högtalare.


Auro-3D

2006 introducerades Auro-3D, ett kanal-baserat system med tre lager som kommer i varierande format.

• Tre lager med surround, höjd och VoG (Voice of God).
• Typiska format är från 7.1.2 till 7.1.6.
• Extra kanaler via det objekt-baserade tillbehöret ‘AuroMax’


360 Reality Audio

Formatet presenterades 2019 av Sony. 360 Reality Audio använder object-baserad rumslig teknologi för att leverera en full 360-graders ljudupplevelse.

• System med tre lager som har kanaler ovanför, nedanför och runt lyssnaren.
• Kan upplevas på certifierade högtalare och även i hörlurar, via kompatibla streaming-plattformar för musik.
• Använder inte en dedikerad LFE-kanal, men subbas(ar) kan användas för bass management.



MPEG-H Audio

MPEG-H är utvecklat av MPEG för broadcast- och streamingapplikationer. Formatet ger ett rumsligt ljud och personliga anpassningar och tillgänglighetsfunktioner.

• Skalbar arkitektur som ger flexibilitet i antalet kanaler.
• Ljudobjekt möjliggör förtydligad dialog och övrig anpassning.
• Förstärker skapandet och leveransen av rumslig ljudupplevelse av hög kvalitet.


22.2

22.2 är utvecklat av NHK, den japanska nationella televisionen. Det kanalbaserade systemet med tre lager är surroundljud-komponenten i NHK’s Ultra HD TV-format.

• System med tre lager för sändnings- och hemmabruk.
• Fast antal och fast placering av kanaler för produktion.
• Uppspelningssystem kan vara kompletta eller nerskalade för hemmabruk.


DTS:X

DTS:X lanserades 2015. Precis som Dolby Atmos är det ett object-baserat system, men utan föreskrivna högtalarkonfigurationer.

• System med två lager, surround och höjd.
• Ljud-rendering baserar sig på antal och placering av tillgängliga högtalare.
• Stöd för upp till 32 högtalarpositioner och 7.2.4 kanaler.


ITU-R and Pure Research

ITU-R forskar på kraven för realistiskt 3D-ljud för UHDTV. Pure research fokuserar på rumsljud och binauralt ljud med och utan rörelse.

• Minst tre vertikala lager och en eller flera subbasar.
• Typiskt mellan elva och 80 huvudkanaler.
• ITU-R samarbetar med NHK (Japan), SMPTE (USA) och EBU (Europa).

Guider

Vad är rumsligt ljud?

Rumsligt ljud – olika högtalaruppsättningar

Vad skall en studio innehålla?

Immersive Audio at Home

Immersive Audio Production Tools


Exempel på Genelec-lösningar för rumsligt ljud


Kompakt 5.1.4


Föreslaget Genelec-system:

Front LCR: 3 x 8330 or 8331
Surround: 2 x 8330 or 8331
Ceiling: 4 x 8330 or 8331
Subwoofer (LFE): 1 x 7360

Se tillbehör ›


Litet 7.1.4


Föreslaget Genelec-system:

Front LCR: 3 x 8341
Surround: 4 x 8330 or 8340
Ceiling: 4 x 8330 or 8340
Subwoofer (LFE): 1 x 7370

Se tillbehör ›


Medium 7.1.4


Föreslaget Genelec-system:

Front LCR: 3 x 8351
Surround: 4 x 8340 or 8341
Ceiling: 4 x 8340 or 8341
Subwoofer (LFE): 2 x 7370 or 1 x 7380

Se tillbehör ›


Stort 7.1.4


Föreslaget Genelec-system:

Front LCR: 3 x 8361 or S360
Surround: 4 x 8351 or 8350
Ceiling: 4 x 8351 or 8350
Subwoofer (LFE): 1 x 7380 or 2 x 7370

Se tillbehör ›


Medium 9.1.4


Föreslaget Genelec-system:

Front LCR: 3 x 8351
Surround: 6 x 8351 or 8340 or 8341
Ceiling: 6 x 8351 or 8340 or 8341
Subwoofer (LFE): 1 x 7380 or 2 x 7370

Se tillbehör ›


Stort 9.1.6


Föreslaget Genelec-system:

Front LCR: 3 x 8361 or S360
Surround: 6 x 8351 or 8350
Ceiling: 6 x 8351 or 8350
Subwoofer (LFE): 2 x 7380 or 1 x 7382

Se tillbehör ›

Behöver du hjälp med att hitta den rätta lösningen för rumsligt ljud?

Skicka oss ett meddelande och vi hör av oss.


Konfigurering och kalibrering

För att säkerställa att lyssningsmiljön blir referensmässig och transparent mellan olika rum och/eller hörlurar, måste varje högtalare i ett immersivt system kalibreras efter installation. Genelec’s GLM erbjuder ett sofistikerat, integrerat sätt att göra detta på, baserat på årtionden av forskning kombinerat med data från tusentals kontroll- och lyssningsrum.

När man installerar ett system för rumsligt ljud är kalibrering efter placering av yttersta vikt. Annars kan det, även om man har samma modell på högtalare, bli en felaktig tonal balans. Högtalare kan också ha olika avstånd till lyssningspositionen och ge problem med olika nivåer, fördröjning och fas. Under kalibreringen kompenserar GLM för den typen av problem. Man kan även justera funktioner mot standards (såsom X-curve), ljudnivå och andra personliga preferenser. Systemet är skalbart så att fler högtalare kan läggas till efter hand.


Lyssningskontroll

För det dagliga användandet, fungerar GLM som en ”monitor controller” som sömlöst skalar upp med dina krav, till exempel om man går från stereo till 5.1, 7.1.4, 22.2, 64 kanaler eller mer.

GLM möjliggör kalibrering av lyssningsnivåer till olika loudness-standards och innehåller även solo och mute per högtalare. Du kan växla mellan format, olika system och olika lyssningspositioner, samt även tidsjustera hela systemet för att bibehålla synk mot bild. Listan på funktioner kan göras lång och i alla applikationer kommer GLM inte bli ett problem för din källa som klarar rumsligt ljud, till exempel Pro Tools eller Logic.


Läs mer om GLM ›

Systemkomponenter

System Components

Hitta Din Återförsäljare

Ange din stad för att hitta din närmaste Genelec-återförsäljare