Den här monitorhögtalaren är tillräckligt kompakt för att passa i de allra minsta utrymmena, men är samtidigt smart och anpassar sig till din inspelningsmiljö. 8320A är den perfekta inkörsporten till världen av smarta, aktiva monitorhögtalare.
8320A SAM™ Studio Monitor

Smart Active Monitor-system (SAM™)

Aktiva delningsfilter

SPL
100 dB

Frekvensomfång
55 Hz - 23 kHz (-6 dB)

Mått
H 242 x W 151 x D 142 mm, med Iso-Pod™ (vy i tum)

Transparent och verklighetstroget
8320A ger transparent och verklighetstrogen återgivning och med dess breda, ofärgade ”sweet spot” kan du alltid fatta korrekta och tillförlitliga mixningsbeslut. Kabinettet av återvunnet aluminium med bakre reflexport ger inte bara ett utomordentligt utökat lågfrekvensdjup från en såpass kompakt enhet – dess rundade former och integrerade vågledare garanterar dessutom precis, detaljerad prestanda både precis framför och vid sidan av högtalaren (on-axis och off-axis).

Smart och kompakt
8320A är en smart, aktiv monitorhögtalare som integreras med programvaran GLM, via vilken den kan konfigureras och kalibreras för din lyssningsmiljö. Den kompenserar för negativ påverkan från rummet och skapar en optimerad monitorlösning – från mono till immersivt. Om du behöver arbeta i krävande akustiska miljöer, eller behöver en mobil lösning som snabbt kan anpassas till olika rum, är 8320A en perfekt, kraftfull och smart lyssningspartner.
Genelec
8320A SAM™ Studio Monitor Dark Grey
8320A SAM™ Studio Monitor White
8320A SAM™ Studio Monitor RAW
1 x monitorhögtalare 8320A
1 x strömkabel 1,8 m
1 x RJ45-kabel 5 m
1 x användarmanual
8320A SAM™ Studio Monitor
Awards
Tekniska Specifikationer

SPL
100 dB

Förstärkareffekt
50 W Bass (Class D) + 50 W Treble (Class D)

Frekvensomfång
55 Hz - 23 kHz ("-6 dB")

Noggrannhet Frekvensomfång
± 1.5 dB (66 Hz - 20 kHz)

Storlek på högtalarelement
⌀ 105 mm Bass + ⌀ 19 mm Treble (vy i tum)

Mått
H 242 x W 151 x D 142 mm, med Iso-Pod™ (vy i tum)

Vikt
3.2 kg / 7.1 lb

Anslutningar
1 x XLR Analog Input
2 x RJ45 Control
8320 SAM™ Studio Monitor
Tekniska Specifikationer
Specifikationer för system
Frekvensomfång
66 Hz - 20 kHz (± 1.5 dB)
Low cutoff -6 dB
55 Hz
High cutoff -6 dB
23 kHz

SPL
Peak SPL Maximum peak acoustic output per pair, at 1 m distance with music material.
≥107 dB
Short term max SPL Maximum short term sine wave acoustic output on axis in half space, averaged from 100 Hz to 3 kHz.
≥100 dB
Long term max SPL Maximum long term RMS acoustic output in same conditions with IEC weighted noise (limited by driver unit protection circuit).
≥94 dB
Egenljud
Egenljud Self generated noise level in free field on axis (A-weighted).
≤5 dB
Vikt
Vikt3.2 kg (7.1 lb)
Mått
Höjd
230 mm
Höjd med Iso-Pod
242 mm
Bredd
151 mm
Djup
142 mm

Kabinett
Material för kabinett
Die cast aluminium
Typ av kabinett
Reflex port
Högtalarelement
Typ av element
Cone
Diameter
105 mm
Typ av element
Metal dome
Diameter
19 mm
Direktivitet


Harmonisk distorsion
> 200 Hz ≤0.5 %
Group delay
Latens vid höga frekvenser från ingång till akustisk utgång, mätt vid den analoga ingången.
Utökad faslinjäritet när GLM är OFF
2.8 ms
I Genelecs prestandagrafik beskrivs tiden för konvertering från en elektronisk insignal till den akustiska utsignalen i en Genelec-monitor av två faktorer - latens och gruppfördröjning. Gruppfördröjningsfaktorn kan avläsas i grafiken för en specifik frekvens. Den totala frekvensspecifika in-till-utgång-fördröjningen är en summa av latens- och gruppfördröjningsfaktorerna. För att förstå betydelsen av denna totala fördröjning, tänk på att flytta bort en högtalare med 1 meter skapar en ytterligare fördröjning på cirka 3 ms.

Avsnitt Förstärkare
Förstärkare
50 W Class D
50 W Class D
Nätspänning
100-240 VAC 50/60Hz
Strömförbrukning
ISS Aktiverat
≤0.5 W
Inaktiv
≤3 W
Full effekt
50 W
Avsnitt Signalbehandling
Anslutningar
Input Analog signal input connector XLR female, balanced 10 kOhm.
2 x Control Two CAT5 (RJ45) GLM Network connectors for computer control using the Genelec Loudspeaker Manager (GLM) software.
För mer ingående teknisk information vänligen se produktens bruksanvisning
Nyckelteknologier

Smart Active Monitor-system (SAM™)

Aktiva delningsfilter

Tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™)

Intelligent Signal Sensing (ISS™)

Iso-Pod™-stativ

Tekniken Minimum Diffraction Enclosure (MDE™)

Optimerade förstärkare

Skyddskretsar

Reflexportdesign

Mångsidiga monteringsalternativ
Uppkopplade Smart Active Monitor-system (SAM™) har funktioner för automatisk kalibrering till omgivningen.
Under det senaste decenniet har mängden globalt mediainnehåll ökat enormt, vilket har lett till stora förändringar i hur uppkopplade företag hanterar den ökade arbetsbördan. En ökad mängd ljudproduktioner görs nu i mindre och mer begränsade arbetsutrymmen. Detta ökar de akustiska problemen och minskar lyssningstillförlitligheten. Samtidigt måste professionella ljudtekniker kunna räkna med ett tillförlitligt och tydligt monitorhögtalarsystem som återger ljudet neutralt och utan distorsion.
Genelecs avancerade SAM-system är baserade på de stabila elektroakustiska grunderna i serierna 1200, 8000 och 7000 och utgör dagens mest avancerade och anpassningsbara monitorlösningar. De är oumbärliga för professionella ljudtekniker tack vare att de automatiskt kan anpassa sig till den akustiska miljön och kompensera för nivåer, fördröjningar och avvikelser i rummet. SAM-system kan styras via Genelecs patenterade, uppkopplade programvara Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) som hjälper dig att bygga upp ett flexibelt och tillförlitligt monitorsystem.
Programvaran GLM 3 är ett otroligt intuitivt och kraftfullt styrsystem som hanterar anslutningen till alla SAM-studiomonitorer och -subwoofers i nätverket – upp till 30 stycken. GLM 3 har funktioner för justering av nivåer och avståndsfördröjning samt flexibel rumskorrigeringsutjämning med det robusta och toppmoderna AutoCal™-systemet för automatisk kalibrering. Alla parametrar och inställningar sparas i systemets inställningsfiler eller i varje enskild monitorhögtalare eller subwoofer om GLM-nätverket måste kopplas från.
Dessutom kan SAM-systemets samtliga akustiska egenskaper optimeras för olika tillämpningar eller kundbehov. Även om högtalarna eller projekten måste flyttas mellan olika rum kan du lita på att SAM-tekniken ger bästa möjliga konsekvens vid lyssning, med en neutral ljudbild med låg distorsion.
Genelecs SAM-system erbjuder ett heltäckande, lösningsfokuserat och uppkopplat produktsortiment med stöd för analoga och digitala signaler i mer eller mindre alla arbetsmiljöer.
Aktiva delningsfilter vid låga signalnivåer.
Elektroniska delningsfilter gör det möjligt att dela upp ljudsignalen i separata frekvensband som kan dirigeras till enskilda slutsteg, vilka sedan kopplas till specifika givare som är optimerade för ett specifikt frekvensband.
Aktiva delningsfilter finns både i digitala och analoga varianter. Genelecs digitala aktiva delningsfilter har extra funktioner för signalbearbetning, såsom skydd av element, fördröjning och utjämning.
Genelecs analoga aktiva delningsfilter innehåller elektroniska komponenter som används vid låga signalnivåer som är lämpliga för ineffekten till slutstegen. Detta till skillnad från passiva delningsfilter som används vid höga signalnivåer från slutstegets uteffekt, vilket gör att de måste hantera höga strömstyrkor och i vissa fall även hög spänning.
I ett vanligt tvåvägssystem behöver de aktiva delningsfiltren två slutsteg – ett för baselementet och ett för diskantelementet.
Designen med aktiva delningsfilter har flera fördelar:
– Frekvensgången blir oberoende av eventuella dynamiska förändringar i elementets elektriska egenskaper eller nivå.
– Ökad flexibilitet och precision för att finjustera den utgående frekvensgången för de specifika elementen.
– Varje element har ett eget slutsteg och egen signalbearbetning. Detta isolerar varje element från de signaler som hanteras av övriga element, vilket minskar problemen med intermoduleringsdistorsion och förvrängning.
– Möjlighet att kompensera för känslighetsvariationer mellan elementen.
– Möjlighet att kompensera för avvikelser i frekvens- och fasåtergivning som är kopplade till elementets egenskaper inom det avsedda passbandet.
– Den platta frekvensgång som en högkvalitativ aktiv högtalare ger är resultatet av den kombinerande effekten av delningsfilterresponsen, slutstegsresponsen och elementresponsen i ett högtalarkabinett.
Genom att använda en aktiv teknik kan man justera frekvensgången och optimera hela högtalarsystemet i olika miljöer utan att behöva använda dyra externa equalizers. Slutresultatet är ett enklare, mer tillförlitligt, effektivt, konsekvent och precist aktivt högtalarsystem.
Tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™) för platt återgivning både on-axis och off-axis.
1983 tog Genelec ett revolutionerande steg med utvecklingen av tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™), som på den tiden användes i ett äggformat kabinett. Genelecs DCW-teknik har utvecklats och finjusterats i över 30 år och syftet är att förbättra prestandan för direktstrålande flervägsmonitorer betydligt.
DCW-tekniken formar den utgående vågfronten på ett kontrollerat sätt, vilket möjliggör förutsägbar anpassning av ljudets spridningsmönster. Målet är att begränsa spridningsvinkeln så att ströspridning minskas för att göra spridningen jämn och enhetlig. Det leder till en utomordentligt platt frekvensgång och en enhetlig kraftrespons. Den avancerade DCW-tekniken minimerar tidiga reflektioner och ger ett brett och stabilt lyssningsområde med korrekt ljudåtergivning både on-axis och off-axis.
Minimerade tidiga reflektioner och kontrollerad, konstant direktivitet har ytterligare en viktig fördel: frekvensbalansen i rummets efterklangsfält blir mer eller mindre likadan som det direkta ljudfältet från monitorhögtalarna. Detta leder till att monitorsystemets prestanda blir mindre beroende av rummets akustiska egenskaper.
Ljudbildens djup och bredd är viktiga aspekter i alla lyssningsmiljöer, och de är inte bara viktiga on-axis utan även off-axis. Detta hjälper inte bara ljudteknikern som gör jobbet, utan även andra som befinner sig i lyssningsområdet – och det är ofta många inblandade i större kontrollrum.
Huvudsakliga fördelar med DCW™-tekniken:
– Platt återgivning både on-axis och off-axis för ett större funktionellt lyssningsområde
– Ökat förhållande mellan direkt och reflekterat ljud för minskad färgning
– Förbättrad stereo- och ”soundstage”-ljudbild
– Ökad känslighet för drivenheterna på upp till 6 dB
– Ökad högsta ljudtryckskapacitet
– Minskad distorsion för drivenheterna
– Minskade kantdiffraktioner
– Övergripande minskad distorsion
Intelligent Signal Sensing (ISS™) minskar strömförbrukningen i standby-läge.
Intelligent Signal Sensing lanserades 2013 och uppfyller både EU:s ErP-direktiv och Genelecs egna hållbarhetsåtaganden.
ISS™-kretsen övervakar högtalarens signalingång och fastställer om den används eller inte. Om ISS-kretsen inte känner av någon ljudsignal under en viss tid försätter den automatiskt högtalaren i strömsparläge så att den drar mindre än 0,5 W. När en ingångssignal upptäcks aktiveras högtalaren direkt. Högtalaren kommer att börja spara ström direkt när arbetet pausas.
En ”ISS Disable”-brytare finns på baksidan av alla högtalare, bredvid rumskorrigeringsreglagen. När högtalarens huvudströmbrytare står på ”ON” aktiveras ISS™-funktionen (strömsparläge) automatiskt.
Om du inte vill använda ISS™-funktionen kan du stänga av den genom att sätta ”ISS Disable”-brytaren på den bakre panelen på ”ON”. I det här läget stängs högtalaren av och slås på endast med hjälp av huvudströmbrytaren.
Observera att man alltid kan stänga av högtalaren helt med huvudströmbrytaren.
Iso-Pod™-stativet separerar högtalaren från ytan för minimerade vibrationer och förbättrad ljudbild.
Även om det rekommenderas att använda stabila och robusta golvstativ till fristående högtalare är det vanligt att man placerar dem direkt på ett bord eller på mixerbordet.
Detta leder till flera ofördelaktiga effekter. Man glömmer ofta att rikta högtalaren mot lyssnaren, dessutom sprider sig oönskade mekaniska vibrationer från högtalaren till ytan och första ordningens reflektioner från ytan leder till kamfiltrering och därmed ojämnheter i frekvensgången.
För att lösa dessa vanliga problem har Genelec utvecklat en effektiv och praktisk lösning. Vi har designat högtalarstativet Iso-Pod™ – Isolation Positioner/Decoupler – som fästs på aluminiumkabinettet. Iso-Pod är gjort av ett särskilt flexibelt, gummiliknande material. Kabinettet står stabilt på stativet och kan flyttas längs den böjda ytan eller sidan för att luta högtalaren ±15°.
Högtalarens akustiska axel kan därmed riktas precist mot lyssnaren genom att man justerar kabinettets lutning med Iso-Pod-stativet. Isoleringen av vibrationer och de dämpande egenskaperna minskar mellanregisterfärgning orsakad av oönskade vibrationer som överförs till bärande ytor.
Den innovativa lösningen är en väsentlig del av Genelecs högtalardesign och ger massor av fördelar när det kommer till både användning av högtalaren och ljudkvaliteten.
Tekniken Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) för ofärgad ljudåtergivning.
Ett vanligt problem med vanliga fristående högtalare är att ojämnheter i den främre baffeln leder till diffraktioner och att högtalarens skarpa kanter agerar som en sekundär källa för reflektionerna.
I syfte att förbättra frekvensgångens platthet och kraftresponsen från fristående högtalarsystem har Genelec designat innovativa kabinett med rundade kanter och lätt svängda linjer som är optimerade för att matcha högtalarelementens egenskaper. Förutom att leverera en utomordentligt platt frekvensgång ger dessa kabinett med minimal diffraktion en otroligt högpresterande ljudbild.
I syfte att få en elegant, välvd yta på kabinettet och för att minska dess yttermått, samtidigt som den interna volymen maximeras för bättre lågfrekvenseffekt, har vi designat ett kabinett av formgjutet aluminium. Aluminium är ett lättviktigt och stabilt material som är lätt att dämpa för att på så sätt få en mer resonansdöd konstruktion. Kabinettets väggar kan göras förhållandevis tunna, samtidigt som materialet ger bra EMC-skärmning och utgör ett utomordentligt kylelement för slutstegen. Formgjutningen görs i två delar, en främre och en bakre, för enkel separering vid eventuell service och reparation.
DCW-vågledaren är integrerad i MDE-kabinettet av aluminium för att ge bättre kontroll av högtalarens ljudspridning. Lågfrekvensgränsen för konstant direktivitet är beroende av vågledarens storlek, så ju större den är desto bättre kontroll ger den. Med en kontrollerad ljudspridning off-axis får man ett konsekvent lyssningsfönster, vilket är otroligt viktigt vid multikanallyssning. Kontrollerad ljudspridning minskar även första ordningens reflektioner från ytor i närheten av högtalaren, vilket bidrar till att ge konsekvent ljudåtergivning i varierande akustiska miljöer. Hela främre baffeln är lätt böjd och de akustiskt transparenta gallren är en del av det yttre kabinettets estetik, vilket gör att de smälter in väl med andra svängda ytor.
Varje givare drivs av en egen optimerad förstärkare.
Elektroniska delningsfilter gör det möjligt att dela upp ljudsignalen i separata frekvensband som kan dirigeras till enskilda slutsteg, vilka sedan kopplas till specifika givare som är optimerade för ett specifikt frekvensband.
I ett vanligt tvåvägssystem behöver det aktiva delningsfiltret två slutsteg – ett för baselementet och ett för diskantelementet. Slutstegen är direkt kopplade till den aktiva högtalarens element, vilket gör att slutstegens belastning blir mycket enklare och välkänd. Varje elementspecifikt slutsteg har endast en begränsad frekvens att förstärka (slutsteget är placerat efter det aktiva delningsfiltret), vilket bidrar till att göra designen enkel.
Den aktiva designprincipen har flera fördelar:
– Slutstegen är direkt kopplade till högtalarens element, vilket maximerar kontrollen som utövas av slutstegens dämpning på elementets talspole. Detta reducerar i sin tur följderna av dynamiska förändringar i elementets elektriska egenskaper. Detta kan förbättra systemets transienta svar.
– Minskning av den uteffekt som krävs från slutsteget. Tack vare att ingen energi går förlorad i komponenterna till det passiva delningsfiltret minskas den uteffekt som krävs från slutsteget betydligt (med upp till 50 % i vissa fall), utan någon minskning av den akustiska uteffekten i högtalarsystemet. Detta kan bidra till att sänka kostnader och öka både ljudkvaliteten och systemets tillförlitlighet.
– Ingen förlust mellan förstärkaren och elementenheterna, vilket leder till maximal akustisk effektivitet.
– Den aktiva tekniken kan uppnå överlägsen ljudprestanda vs. storlek vs. lägre frekvensgräns.
– Alla högtalare levereras som ett fabrikskonfigurerat system (förstärkare, delningsfilterkomponenter, kabinett och elementsystem).
Sofistikerade skyddskretsar för drivenheter för säker användning.
När du arbetar med avancerad ljudproduktion är det otroligt viktigt att dina monitorsystem alltid är tillförlitliga och fungerar som de ska. Det främsta skälet till Genelecs framgångar inom sändningstillämpningar är våra produkters tillförlitlighet, och en viktig faktor bakom detta är de interna skyddskretsarna som finns i alla våra produkter – ända sedan 1978.
Skyddskretsarna förebygger fel på elementet genom att analysera signalnivåerna. Vid plötsliga toppar eller för höga nivåer under en längre tid minskas signalnivån automatiskt. Den här funktionen påverkar givetvis inte ljudkvaliteten på något sätt när högtalaren används inom ramen för dess specifikationer. Den hindrar endast avvikande ingångssignaler från att orsaka skada på högtalaren.
Skyddskretsarnas funktioner och fördelar:
– Minskar uteffektnivån vid behov (t.ex. när temperaturen vid elementets talspole uppnår ett gränsvärde), vilket förbättrar systemets tillförlitlighet betydligt
– Lämpliga skyddskretsar i alla högtalare och subwoofers gör det möjligt att maximera systemets utgående ljudnivå.
Avancerad reflexportdesign för utökad lågfrekvensgång.
Genelecs design med ventilerade kabinett (reflexkabinett) går tillbaka till modellen S30, vår första produkt från 1978. Reflexportarnas prestanda har förbättrats och finjusterats genom åren med syftet att öka baselementets lågfrekvensdjup och ljudtryckskapacitet för att kunna ge en utomordentligt tydlig basåtergivning.
Både elementet och ventileringen bidrar till reflexkabinettets totala ljudspridning. Det mesta av ljudspridningen kommer från högtalarelementet, men vid reflexportens resonansfrekvens är elementets förflyttning så liten att det mesta av ljudspridningen kommer ut genom reflexporten.
För att minimera luftens hastighet genom röret bör tvärsnittsarean vara stor. Detta innebär att röret måste vara långt, vilket är en utmaning när det kommer till utformningen.
Det långa, böjda röret maximerar luftflödet så att en djup basgång kan återges utan kompression. Reflexröret slutar i en bred konisk öppning på baksidan av kabinettet, vilket minimerar missljud och ger en utomordentlig basåtergivning.
Rörets böjning har även utformats noggrant för att minimera missljud, kompression och distorsion. Den inre änden av röret har en korrekt resistiv avslutning som vidare minimerar det hörbara blåsljudet och luftturbulensen.
Korrekt utformade reflexportar gör det möjligt att minska baselementets förskjutning betydligt, vilket förbättrar den linjära lågfrekvenskapaciteten.
Mångsidiga monteringsalternativ för alla installationsbehov.
Förutom utomordentlig akustisk design och avancerade alternativ för optimering av högtalarens prestanda utifrån rummet erbjuder vi många olika monteringsalternativ för enkel installation för olika användningsområden.
Vårt stora utbud av tillbehör och de fasta monteringspunkterna på baksidan av våra produkter med aluminiumkabinett erbjuder lösningar för alla vanliga installationer. M6-fästpunkter för vägg- och takfästen är integrerade i de formgjutna kabinetten.
Vissa modeller har även en 3/8"-gänga på undersidan av kabinettet för montering på ett robust mikrofonstativ. Andra större och tyngre modeller har M10-fästpunkter. Vi har även designat särskilda golvstativplattor som är kompatibla med Iso-Pod-stativet som är en del av vår produktdesign.
Tack vare dessa alternativ och möjligheter används våra högtalare på många olika platser utöver professionella inspelningsstudior, exempelvis i kommersiella projekt och AV-installationer såväl som i hem över hela världen.
Referenser
Can you briefly summarise your professional background for our readers?
I'm an internationally recognised leader in the field of live-sound mixing, systems design and the optimisation of sound reinforcement. For more than 15 years I've established an upward trajectory in my career, collaborating with distinguished national and international artists on various productions.
I've been Mexico's representative for the Soundgirls.org organisation since 2016, and my professional career was highlighted in the 2019 book 'Women In Audio' presented by the Audio Engineering Society in London and written by the renowned sound engineer Leslie Gaston-Bird.
Aside from being the CEO of our studio, Goro Goro Immersive Lab, I've co-founded a company called 3BH with which I develop integration projects for post-production in Latin America.
Can you tell us something about your creative space and where it's located?
Goro Goro Immersive Lab is a boutique studio that's ideally situated in the heart of Mexico City. We're a laboratory formed by engineers and creative artists dedicated to immersive audiovisual experiences that use cutting-edge technology.
Can you give an overview of the key equipment you use in the studio?
Computer system: Apple Mac Pro.
Software: Pro Tools Ultimate 2021, Ableton Live 11, Dolby Atmos Mastering Suite and Dolby Audio Bridge.
Control Surface: AVID PT Dock and 2 AVID S1s. That's 16 Faders connected with EUCON.
Signal chains: DAW > Dolby Audio Bridge > Dolby Atmos Mastering Suite > AVID HD Native interface > Focusrite RED 16Line > Genelec monitors & LFE (sub).
Audinate DANTE system > Cisco network switcher (PoE) > Focusrite AM2/X2P > headphones distribution (binaural & stereo)
What type of work do you do in your studio?
We provide sound design services, we mix in stereo, Dolby Atmos and Ambisonic, and we make pre-mixes for films in 5.1, 7.1 & Dolby Atmos.
Is there a particular immersive format you specialise in?
We specialise in spatial mixing using Dolby ATMOS, and we also create audiovisual immersive experiences for live concerts.
How and when did you become interested in immersive audio?
I've always been curious about trying new technologies and creating new experiences, so I started making binaural mixes in Ambisonics. That led to me mixing in Dolby Atmos and making immersive sound for live performances.
What made you decide to equip your studio for immersive audio work?
In 2018, Daniel Castillo, who's the CEO of 3BH, suggested making our studio ready for Dolby Atmos. We love the sound of Genelec monitors, so we decide to equip our studio with a Dolby Atmos 7.1.4 setup using Genelec Smart Active Monitors. Our studio was designed by both 3BH and Dolby.
What's been different about working with immersive compared to stereo?
Everything is different! I love to mix immersive sound. For me it's very natural and you can be as daring or conservative as you wish. I have mixed a lot of audiovisual content, and all my clients, artists and producers end up amazed by the immersive experience. The creativity is endless, I just love it!
How would you describe your relationship with Genelec loudspeakers and which ones do you own?
I generally love the sound of Genelec loudspeakers, but when I tried The Ones, I loved Genelec even more! The sense of space that those monitors enable is amazing - their frequency response and clarity make immersive mixing much easier.
The system that we have at Goro Goro Immersive Lab is:
L,R,C,Ls,Rs,Lrs,Rrs: 8331A
Ltf,Rtf,Ltr,Rtr: 8320A
LFE: 7370A
Did you use GLM (Genelec Loudspeaker Manager) to calibrate your system, and can you describe what difference it makes?
Yes, we use GLM 4 to calibrate the studio. I have many years of experience calibrating studios for music and post-production, and I've found GLM 4 to be an excellent tool. It's amazing how you can get a very good equalisation, sound pressure level and many other advantages. Having everything in GLM means that we don't need any separate signal-processing for monitoring.
What immersive projects have you worked on recently, and has immersive work boosted your business?
Recently we hosted an event organised by Dolby, 3BH and Apple Music called 'Dolby Days'. During the event we demonstrated Dolby Atmos content to musicians, record labels and producers. I mixed my first song from the merengue genre using Dolby Atmos - El Jaja Jala by Olga Tañón. I've also made several mixes for music videos using the Ambisonics format.
We've pushed immersive technology for years, so we were innovators in this field when it wasn't popular yet. I feel the decision to build an immersive studio was the best decision we could have made, and now we're living in the great future that we used to only imagine.
What does immersive audio mean for the future?
I see it as the new standard in sound.
To find out more about Goro Goro, click here
Do you want to be featured in our ‘Immersive Talk’ series? If so, just post some pictures of your setup on Instagram using the #GenelecImmersive hashtag. We’ll be keeping a look out for the most interesting setups, so who knows? We may be in touch with you!
The Music Industry Studies program at Appalachian State University in Boone, NC, offers a Bachelor of Science degree with a minor in Business. Offering three concentrations – Recording and Production, Marketing and Promotion, and Manufacturing and Merchandising – the program has its hub in the Robert F. Gilley Recording Studio on campus. That facility, which is housed in the Mariam Cannon Hayes School of Music, has just opened its newest room, a Dolby Atmos® mix classroom, which is fitted with a 7.1.4 monitoring array of Genelec RAW 8320 and 8330 speakers plus a 7360 subwoofer. Genelec RAW models, designed specifically with sustainability in mind, provide a stylish matte “industrial aluminum” aesthetic that particularly suits this facility. The monitors were purchased through Guitar Center Professional in Greensboro, NC, and the array was installed by a team of over a dozen seniors in the Music Industry Studies program, who also built much of the rest of the Atmos room, under the supervision of Scott Wynne, the Director for the Gilley Recording Studio and Professor for the Music Industry Studies program.
“In 2003, they finished construction on an actual recording facility, which meant that they wouldn’t have students running a 16-channel snake across the hallway and tracking on semi-pro gear, and that’s when the Robert F. Gilley recording studios started,” says Wynne, who arrived in 2006 after teaching at Florida Atlantic University. “Now, we have four different control rooms and several million dollars of gear, because I want the students to actually learn on the equipment that plug-ins are designed from.” That desire for authenticity led to the choice of Genelec speakers for the Atmos monitoring array. After the university’s facilities team strengthened the room’s ceiling infrastructure to better support the new speakers, the Atmos array was installed by the students, with seven 8330s comprising the horizontal array – three as the L-C-R on stands and four others wall mounted as left-right front surrounds and left-right rear surrounds – and four 8320s installed in the ceiling using Genelec 442BS brackets. The 7360 subwoofer is freestanding on the floor. “We used a laser protractor and determined the exact positions with the students, and they literally screwed the brackets into those joists, trying to make sure that they got as much experience out of this as possible,” Wynne explains.
The choice of Genelec speakers for such a pivotal space as the Atmos studio had to do with Genelec’s reputation as an incredibly accurate monitoring solution, the choice of professional production studios worldwide, as well as the proprietary self-calibrating GLM software for the Genelec Smart Active Monitors™. Wynne says GLM allows the production program to move the monitors around the room as needed for various types of productions, without ever losing ideal speaker placement for imaging and phasing. In the process, he adds, the GLM software became part of the teaching process. “It becomes a lesson about acoustics,” he says. “What I love about them is their ability to show you the frequency response in the GLM software, in order to notice where the frequency dips are, where you’re getting too much push. You can then physically show that to your students and say, all right, what do you think these problems are culminating from? And they can make suggestions: what if we moved the speakers back? What if we moved them a little bit closer? What could we do in the room acoustically to fix some of these anomalies that we’re seeing? There are a lot of great software programs that are out there that can show you this, but because GLM’s functionality is so seamlessly integrated with the speakers, we can make a change in the classroom and in less than a minute they can immediately see that response change.” But just as important as Genelec’s feature set and sonic quality is its support of education. “They’ve always been great at creating an educational experience for students, and for having their tech come out and do lectures and share knowledge with classes,” he says.
Finally, there’s the RAW look. “That's exactly the finish I wanted,” says Wynne. “That was the look that I felt like the facility needed to set it apart. I think they complement the space and the students all love it. Everything about them allowed us to feel like we have a very unique room here.”
Having embarked on his recording career back in 1992 through his production company Lindberg Lyd, Lindberg set up the 2L record label to specialise in high quality recordings featuring Norwegian composers and performers and an international repertoire. To raise the bar of sonic excellence even further, Lindberg has recently upgraded the monitoring system in his post production studio, deploying Genelec smart active monitors and woofer systems in a 7.1.4 configuration.
Lindberg explains that “Once you've experienced immersive audio, then coming back to stereo is really difficult. When I started doing recordings back in the early 90s, stereo was our perspective to work with, it was what we had. Then came surround sound in the early 2000s, and that opened up a whole new wide image to music reproduction. When we started to experiment with immersive audio, what we expected to gain with adding the height dimension was to simply increase the level of detail and resolution. How much space would be available to the instruments and to the musical lines, the size of the canvas available to the chords, and so on. But, that was not what we got. What we got was an emotional component. By adding the third dimension of the soundscape, the emotional impact to the listener was increased tenfold.”
Lindberg’s newly upgraded post production facility is designed specifically for the editing, mixing and mastering of immersive audio. Compatible with both Dolby Atmos and Auro-3D, the monitoring system is largely based on models from ‘The Ones’ series, starting with seven 8351B coaxial three-way monitors in the bed layer, all complemented by W371A adaptive woofer systems. The height positions are handled by four of the lighter, more compact 8341A models, with a 7380A subwoofer handling the LFE. Additionally, an 8320A compact two-way nearfield monitor sits atop the 7380A, to provide an upwards frequency extension above 120 Hz. This acts as a checkpoint into the true content of the LFE channel before it is distributed.
The intention with the W371A was really to reach down into that tactile, haptic aspect of sound, to reach down into the part of the sound experience which transitions from audio into the vibration range.
“I found that the coaxial design of The Ones gives amazing imaging not only in surround, but it actually adds to the full surround and extends to the height dimension, preserving that precise detail of our source,” he continues. “All The Ones models that we used have full bandwidth capabilities on their own, so the intention with the W371A was really to reach down into that tactile, haptic aspect of sound, to reach down into the part of the sound experience which transitions from audio into the vibration range.”
Lindberg goes on to explain that “Our whole body is actually a very sophisticated sensory system and the body’s experience of music is much broader than our traditional definition of audio. There are different directivity modes you can use on the W371A woofer which might help out if you’re in a smaller or compromised room - but in a room like this, which is spacious and has an overall good sound quality - I found that the basic complementary mode of the W371A sounds to me the most open and natural extension into the tactile area, where it kind of moves your belly.”
What I found most useful about GLM is how ‘elastic’ it is in terms of how many speakers we can connect to the network, and how they are placed and configured.
Lindberg uses Genelec GLM loudspeaker manager software to connect, calibrate and control the monitoring system. “By measuring out our listening positions and our workspace we can do some pretty clever optimising of the speakers to this particular room,” he comments. “What I found most useful about GLM is how ‘elastic’ it is in terms of how many speakers we can connect to the network, and how they are placed and configured. Additionally, GLM can also act as a monitor controller, giving you access to all the speakers.”
But while experience, expertise and the finest technology are obviously essential components in Lindberg’s impressive recording toolbox, it’s also clear that he has never lost sight of his real mission in music. “A perfect recording for us, is if we can make you cry…or laugh. It’s about emotions.”
The multi-room project - which includes both immersive and 5.1 surround studios as well as a host of video edit suites - was handled by SES-Audio, and all 15 rooms feature Genelec Smart Active Monitoring.
Studio 1 - which has been awarded Dolby Atmos HE certification – features a 7.1.4 system based entirely on the 8341 coaxial monitors from The Ones series. Eleven 8341s handle the LCR, surround and height positions, complemented by a 7380 subwoofer.
Studio 2 is also a 7.1.4 immersive room, again with 8341s in all positions supported by two 7360 subwoofers, and has complete compatibility with Studio 1 for maximum flexibility in optimising workflows.
Studio 3 is a 5.1 space powered by five 8320 nearfield two-way monitors and a 7350 subwoofer, while a separate Quality Control room has been equipped with eleven 8330 two-way nearfield models and a 7360 subwoofer. This room is designed to guarantee sound quality throughout the post-production chain, to meet the highest standards required by cinema and OTT platforms, and is capable of playing back content in all formats.
Finally, there are a total of 11 video editing rooms, each one equipped with 8330 monitors.
Charly Schmukler, head of Drago's Sound Post Production department, comments that “The Dolby Atmos certification allows us to adapt to the latest trends in the audiovisual industry with the certainty that we are working in an environment that meets the highest quality. This in turn guarantees a perfect transcription of our work to the domestic environment.”
The loudspeaker sphere is based around a 3 metre diameter frame, constructed within an anechoic chamber, and utilises a network of thirty-five Genelec 8320 monitors, five 8331 three way coaxial monitors from The Ones series, plus four 7050 subwoofers to create instantly recallable sound fields ranging in format from simple stereo and 5.1 up to 22.2. The result is a one-of-a-kind environment which allows the listener to experience the acoustic conditions specific to a particular concert hall, car interior, living room or other acoustic space.
At the heart of the research project is the understanding and analysis of reverberation – what it is, how sound reacts with reflective surfaces, and how it can benefit - or detract from - the listener’s experience.
“We wanted to bring real life into the lab,” says Dr. Neo Kaplanis, a Tonmeister and lead scientist at B&O. Along with an EU-FP7 consortium, Kaplanis examined whether it is possible to compensate for reverberation effects with the goal of aiding B&O’s R&D department.
“Our acoustic memory is extremely short, and that makes it hard to remember for any length of time exactly what a particular loudspeaker sounds like,” he continues. “And when auditioning loudspeakers in a store, you have no idea what that same model would sound like in your own living room. We knew that the same loudspeakers don’t sound the same in different rooms, we just didn’t know what was different. So the idea of this project was to investigate and record the acoustics inside various spaces so that they could be easily simulated in a controlled environment.”
Kaplanis developed a new type of recording that captures the unique acoustic fingerprint of a space, and then designed a computer program that plays back sounds from those precise locations in the sphere.
The collaboration between Genelec and B&O is long-standing, according to Kaplanis’ adviser, Søren Bech, B&O Director of Research and professor at Aalborg University.
“Genelec is a highly engineering-based company with a similar philosophy to our own. We listened to several models, and decided that their SAM studio monitors would be perfect for what we are doing – recording the sound of a room, and then reproducing it so the listener can switch between either the same loudspeaker in different rooms, or the same room with different loudspeakers.”
Kaplanis adds: “We wanted a loudspeaker that was as transparent as possible – so when we send something to it, we expect it to come out exactly the same. Genelec are without doubt one of the best studio monitors you can get, and their super-controlled, wide-frequency directivity is a significant benefit for the type of work we are doing here. They are also very light and very small, and easy to place in the sphere.”
The integration of SAM monitors with Genelec’s own GLM software was central to the project, he continues: “It’s super convenient because you can update filters, select and mute individual speakers, group them, and control the volume of all of them at the same time. It’s easy to try different set-ups at the click of a button.
“Being able to test the sound of a loudspeaker in different acoustic environments in exacting detail - without physically going there - is of obvious benefit to us because we don’t have the knowledge of an individual listener’s living room conditions – but is now possible to simulate those conditions with a high degree of accuracy thanks to Genelec’s expertise in acoustic design and the precise reproduction of sound,” he concludes.
Genelec’s Senior Technologist Thomas Lund added: “With two world-class sphere facilities now within short driving distance of each other – the other one being at the University of Aalborg – Denmark has really geared up for new research and verification of results within the booming field of immersive audio. Binaural and in-room research both benefit from the point source radiation of The Ones series and GLM calibration, thereby limiting potential confounders.”
s5studio moved into its current space in Manhattan’s west side last May, but the business, founded by Sonny Carson, goes back almost a decade, to its first iteration in Brooklyn. Zukye Ardella joined the enterprise later, helping the Brooklyn location flourish and helping oversee the move to the Manhattan space. Carson and Ardella serve as business partners, sharing chief engineer titles. The studio now occupies a large space in the Chelsea neighborhood, an area long known as a hub of legendary music recording studios over the decades. This new home of s5studio, once the private facility for the Scissor Sisters (and originally designed by Horacio Malvicino of the Malvicino Design Group), has just opened its own third studio, the Midnight Blue Room, which joins its Crimson Room and the Black Room. What they all have in common is active monitoring from Genelec: a pair of 8331A Smart Active Monitors™ are the near-field solutions for the Crimson Room — the facility’s largest studio — while two 1234A Smart Active Monitors are used for main monitoring there; the Black Room uses the 8320A Smart Active Monitors as near fields; and the newest studio, the Midnight Blue Room, designed primarily by Carson, has a pair of 8331As for close-in listening and a pair of 1238A Smart Active Monitors for mains.
The Crimson Room at s5studio in Manhattan, featuring Genelec 8331A Smart Active Monitors™ as near-fields and two Genelec 1234A Smart Active Monitors as the mains
Notice anything missing here? “We are doing everything at this point without subwoofers in any room, and it’s blowing people’s minds!” states Ardella, a native New Yorker well known and liked in the city’s music-production community and whose engineering and production credits include Ne-Yo, WizKid, A$AP Ferg and Flipp Dinero. “The Genelec speakers all have incredible low-frequency power. The lows are big, even for hip-hop. But what’s really amazing is that those lows are also so clear and clean. Engineers and artists come here and tell us that they can push the bottom but they can still hear lyrics very clearly, which is very important. With Genelec, we can get the full range of sound and hear everything on the track.” Ardella says the acquisition of subs for some of the studios is planned for, but she and her clients have been completely satisfied with the low-frequency response they’ve been getting from this array of Genelec monitors.
Zukye Ardella, s5studio chief engineer
Genelec came with other benefits, too. For instance, all of the speakers utilize Genelec’s proprietary GLM™ and AutoCal™ software, which automatically controls and calibrates the monitors for the room response, level and time of flight and allows for multiple calibration locations as group presets. “The calibration system is very easy to use and very precise in how it tunes the speakers perfectly to each control room,” Ardella explains. “It got us up and running that much faster, and everyone remarks on the accuracy of the sound. Their mixes sound the way they expect them to. It’s why we stand by Genelec. I’m a proud Genelec user.”
Sonny Carson, s5studio founder and chief engineer
What is GLM (Genelec Loudspeaker Manager)? | One Minute Masterclass Season 2 Part 9
What is SAM technology? How will it benefit me? | One Minute Masterclass Season 2 Part 8
How GLM™ (Genelec Loudspeaker Manager) Software Works
Demonstrating the SAM™ Systems with 8320A, 8330A, 7350A and GLM™ 2.0 Software
What is GLM (Genelec Loudspeaker Manager)? | One Minute Masterclass Season 2 Part 9
GLM is a software for connecting, calibrating and controlling your Genelec SAM monitoring systems.
What is SAM technology? How will it benefit me? | One Minute Masterclass Season 2 Part 8
What is Genelec’s Smart Active Monitor (SAM™) Technology and how will it benefit you?
How GLM™ (Genelec Loudspeaker Manager) Software Works
Frustrated that your material doesn’t sound so great on other systems? In this video we show you how to calibrate the Genelec SAM™ monitors with the Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) Software to get the most out of your room and ensuring that your mixes translate perfectly.
"The latest monitors in Genelec’s 8 series come in new APM packs, with room analysis and correction tools. We put them to the test."
-Bob Thomas, the author of the review article
{"fi-FI":"Sound on Sound Magazine's review of 8320 and 8330 studio monitors. The review was published in May 2015, and it is written by Bob Thomas.","ru-RU":"Sound on Sound Magazine's review of 8320 and 8330 studio monitors. The review was published in May 2015, and it is written by Bob Thomas.","de-DE":"Sound on Sound Magazine's review of 8320 and 8330 studio monitors. The review was published in May 2015, and it is written by Bob Thomas.","en-US":"Sound on Sound Magazine's review of 8320 and 8330 studio monitors. The review was published in May 2015, and it is written by Bob Thomas.","sv-SE":"Sound on Sound Magazine's review of 8320 and 8330 studio monitors. The review was published in May 2015, and it is written by Bob Thomas."}
Hitta Din Återförsäljare
Ange din stad för att hitta din närmaste Genelec-återförsäljare

Dokumentation
Dokument
Operating Manual 8320A Brochure 8320A SAM™ Series Full Line Catalogue Immersive Solutions BrochureNedladdningar
Line Drawings (PDF) 8320A Line Drawings (DWG) 8320A 8320A - Simulation File (EASE3) 8320A - Simulation File (EASE4) 8320A - Simulation File (CLF)Produkttester
Sound on Sound Magazine: Genelec 8320A & 8330A APM Active Monitors & Room Calibration Kit, May 2015 (UK)FAQ
There are several improvements in the new 83xx products. The capability to adapt to the room acoustics has been improved greatly, and, for example, 8320 and 8330 products provide four to five times higher number of tools for room response compensation compared to the 82xx products. The delay alignment capability has been expanded from about 80 ms to about 200 ms in 83xx. 83xx have been time-equalized internally to have a constant input-to-output delay above 400 Hz. 83xx products can level align by 60 dB.
All 83xx and 73xx products support distributed bass management, enabling the audio signal to be passed unmodified from the source and through the subwoofer into the monitors. 73xx subwoofers support a multichannel analogue audio signal and stereo AES/EBU digital audio signal.
"The latest monitors in Genelec’s 8 series come in new APM packs, with room analysis and correction tools. We put them to the test."
-Bob Thomas, the author of the review article
Sound on Sound Magazine's review of 8320 and 8330 studio monitors. The review was published in May 2015, and it is written by Bob Thomas.
hello
Got Questions?
Search our support portal for articles on frequently asked questions:
You can also submit an enquiry to our customer support team here.