Om du gillar det kompakta formatet våra mindre modeller 8010 och 8020 erbjuder men är i behov av högre ljudtryck och djupare basåtergivning finner du din match i modell 8030C.
8030C Studio Monitor

Aktiva delningsfilter

Tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™)

SPL
104 dB

Frekvensomfång
47 Hz - 25 kHz (-6 dB)

Mått
H 299 x W 189 x D 178 mm, med Iso-Pod™ (vy i tum)

Välkommen till ”sweet-spotten”
Modell 8030C är den trogna bästsäljaren som sitter perfekt i ”sweet-spotten” mellan den stora monitorns prestanda och liten storlek. 8030C erbjuder exakt återgivning och häpnadsväckande detaljrikedom, men spelar högre och går lägre i registren än sina mindre syskon – ett perfekt val för något större utrymmen.

Mixar som överförs perfekt
8030C:s patenterade, rundade kabinett ger ofärgad referenslyssning både on-axis och off-axis och med rumskorrigeringsreglagen på bakpanelen kan du optimera den för de akustiska förhållandena i ditt rum. Allt detta hjälper dig att producera mixar som överförs perfekt till andra rum och system.
Genelec
8030C Studio Monitor Dark Grey
8030C Studio Monitor White
8030C Studio Monitor RAW
1 x 8030C monitor
1 x strömkabel 1,8 m
1 x användarmanual
8030C Studio Monitor
Awards

Genelec 8000 Series was Awarded a MIPA Award 2005 for Best Nearfield Studio Monitors
Genelec Oy: the world leader in active studio monitor speakers, was awarded a prestigious MIPA (Music Industry Press Award) for Best Studio Monitor (Nearfield) for its latest 8000 series of monitors at the Musikmesse, last month.
This award has become the 'Grammy' of the Musical Instrument and Pro Audio industries. Fifty-eight music press magazine from all over the globe cast their vote to make Genelec winner of the category.
Genelec 8000 series studio monitors
The 8000 Series of near-field, two-way systems took two years to develop. It features a new approach to enclosure design, driver technology and active electronics to further reduce distortion and provide an outstanding performance.
All three models in the 8000 series feature die-cast aluminium, minimum diffraction enclosures (MDE™) which have large internal volumes, softly curved edges and outstanding strength to help reduce linear and non-linear distortion. They also incorporate Advanced Directivity Controlled Waveguide (DCW™) to provide extremely accurate control of the speaker's directivity.
8030A studio monitor
The 8030A has a 5 inch bass driver and 3/4 inch tweeter. The free field frequency response is 55Hz to 21kHz, Peak SPL per pair is 108dB driven by a pair of 40 watt amplifiers.
8040A studio monitor
The 8040A has a 6 1/2 inch bass driver and 3/4 inch tweeter. The free field frequency response is 45Hz to 21kHz. Peak SPL per pair is 115dB driven by a pair of 90 watt amplifiers.
8050A studio monitor
The largest model the 8050A features an 8 inch bass driver and 1inch tweeter. The free field frequency response is 35Hz to 21 kHz. Peak SPL is 120dB and bass and treble amplification is 150 and 120 watts respectively.
2005
Tekniska Specifikationer

SPL
104 dB

Förstärkareffekt
50 W Bass (Class D) + 50 W Treble (Class D)

Frekvensomfång
47 Hz - 25 kHz ("-6 dB")

Noggrannhet Frekvensomfång
± 2 dB (54 Hz - 20 kHz)

Storlek på högtalarelement
⌀ 130 mm Bass + ⌀ 19 mm Treble (vy i tum)

Mått
H 299 x W 189 x D 178 mm, med Iso-Pod™ (vy i tum)

Vikt
5 kg / 11.0 lb

Anslutningar
1 x XLR Analog Input
8030C Studio Monitor
Tekniska Specifikationer
Specifikationer för system
Frekvensomfång
54 Hz - 20 kHz (± 2 dB)
Low cutoff -6 dB
47 Hz
High cutoff -6 dB
25 kHz

SPL
Peak SPL Maximum peak acoustic output per pair at 1 m distance with music material.
≥110 dB
Short term max SPL Maximum short term sine wave acoustic output on axis in half space, averaged from 100 Hz to 3 kHz at 1 m.
≥104 dB
Long term max SPL Maximum long term RMS acoustic output in same conditions with IEC weighted noise (limited by driver unit protection circuit) at 1 m.
≥96 dB
Egenljud
Egenljud Self generated noise level in free field at 1 m on axis (A-weighted).
≤5 dB
Vikt
Vikt5 kg (11.0 lb)
Mått
Höjd
285 mm
Höjd med Iso-Pod
299 mm
Bredd
189 mm
Djup
178 mm

Kabinett
Material för kabinett
Die cast aluminium
Typ av kabinett
Reflex port
Högtalarelement
Typ av element
Cone
Diameter
130 mm
Typ av element
Metal dome
Diameter
19 mm
Direktivitet

Harmonisk distorsion
> 100 Hz ≤0.5 %
Avsnitt Förstärkare
Förstärkare
50 W Class D
50 W Class D
Nätspänning
100-240 VAC 50/60Hz
Strömförbrukning
ISS Aktiverat
≤0.5 W
Inaktiv
≤3 W
Full effekt
60 W
Avsnitt Signalbehandling
Anslutningar
Input Analog signal input connector XLR female, balanced 10 kOhm.
Delningsfilter
Bass/Treble
3000 Hz
För mer ingående teknisk information vänligen se produktens bruksanvisning
Nyckelteknologier

Aktiva delningsfilter

Tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™)

Intelligent Signal Sensing (ISS™)

Iso-Pod™-stativ

Tekniken Minimum Diffraction Enclosure (MDE™)

Optimerade förstärkare

Skyddskretsar

Reflexportdesign

Rumskorrigering

Mångsidiga monteringsalternativ
Aktiva delningsfilter vid låga signalnivåer.
Elektroniska delningsfilter gör det möjligt att dela upp ljudsignalen i separata frekvensband som kan dirigeras till enskilda slutsteg, vilka sedan kopplas till specifika givare som är optimerade för ett specifikt frekvensband.
Aktiva delningsfilter finns både i digitala och analoga varianter. Genelecs digitala aktiva delningsfilter har extra funktioner för signalbearbetning, såsom skydd av element, fördröjning och utjämning.
Genelecs analoga aktiva delningsfilter innehåller elektroniska komponenter som används vid låga signalnivåer som är lämpliga för ineffekten till slutstegen. Detta till skillnad från passiva delningsfilter som används vid höga signalnivåer från slutstegets uteffekt, vilket gör att de måste hantera höga strömstyrkor och i vissa fall även hög spänning.
I ett vanligt tvåvägssystem behöver de aktiva delningsfiltren två slutsteg – ett för baselementet och ett för diskantelementet.
Designen med aktiva delningsfilter har flera fördelar:
– Frekvensgången blir oberoende av eventuella dynamiska förändringar i elementets elektriska egenskaper eller nivå.
– Ökad flexibilitet och precision för att finjustera den utgående frekvensgången för de specifika elementen.
– Varje element har ett eget slutsteg och egen signalbearbetning. Detta isolerar varje element från de signaler som hanteras av övriga element, vilket minskar problemen med intermoduleringsdistorsion och förvrängning.
– Möjlighet att kompensera för känslighetsvariationer mellan elementen.
– Möjlighet att kompensera för avvikelser i frekvens- och fasåtergivning som är kopplade till elementets egenskaper inom det avsedda passbandet.
– Den platta frekvensgång som en högkvalitativ aktiv högtalare ger är resultatet av den kombinerande effekten av delningsfilterresponsen, slutstegsresponsen och elementresponsen i ett högtalarkabinett.
Genom att använda en aktiv teknik kan man justera frekvensgången och optimera hela högtalarsystemet i olika miljöer utan att behöva använda dyra externa equalizers. Slutresultatet är ett enklare, mer tillförlitligt, effektivt, konsekvent och precist aktivt högtalarsystem.
Tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™) för platt återgivning både on-axis och off-axis.
1983 tog Genelec ett revolutionerande steg med utvecklingen av tekniken Directivity Control Waveguide (DCW™), som på den tiden användes i ett äggformat kabinett. Genelecs DCW-teknik har utvecklats och finjusterats i över 30 år och syftet är att förbättra prestandan för direktstrålande flervägsmonitorer betydligt.
DCW-tekniken formar den utgående vågfronten på ett kontrollerat sätt, vilket möjliggör förutsägbar anpassning av ljudets spridningsmönster. Målet är att begränsa spridningsvinkeln så att ströspridning minskas för att göra spridningen jämn och enhetlig. Det leder till en utomordentligt platt frekvensgång och en enhetlig kraftrespons. Den avancerade DCW-tekniken minimerar tidiga reflektioner och ger ett brett och stabilt lyssningsområde med korrekt ljudåtergivning både on-axis och off-axis.
Minimerade tidiga reflektioner och kontrollerad, konstant direktivitet har ytterligare en viktig fördel: frekvensbalansen i rummets efterklangsfält blir mer eller mindre likadan som det direkta ljudfältet från monitorhögtalarna. Detta leder till att monitorsystemets prestanda blir mindre beroende av rummets akustiska egenskaper.
Ljudbildens djup och bredd är viktiga aspekter i alla lyssningsmiljöer, och de är inte bara viktiga on-axis utan även off-axis. Detta hjälper inte bara ljudteknikern som gör jobbet, utan även andra som befinner sig i lyssningsområdet – och det är ofta många inblandade i större kontrollrum.
Huvudsakliga fördelar med DCW™-tekniken:
– Platt återgivning både on-axis och off-axis för ett större funktionellt lyssningsområde
– Ökat förhållande mellan direkt och reflekterat ljud för minskad färgning
– Förbättrad stereo- och ”soundstage”-ljudbild
– Ökad känslighet för drivenheterna på upp till 6 dB
– Ökad högsta ljudtryckskapacitet
– Minskad distorsion för drivenheterna
– Minskade kantdiffraktioner
– Övergripande minskad distorsion
Intelligent Signal Sensing (ISS™) minskar strömförbrukningen i standby-läge.
Intelligent Signal Sensing lanserades 2013 och uppfyller både EU:s ErP-direktiv och Genelecs egna hållbarhetsåtaganden.
ISS™-kretsen övervakar högtalarens signalingång och fastställer om den används eller inte. Om ISS-kretsen inte känner av någon ljudsignal under en viss tid försätter den automatiskt högtalaren i strömsparläge så att den drar mindre än 0,5 W. När en ingångssignal upptäcks aktiveras högtalaren direkt. Högtalaren kommer att börja spara ström direkt när arbetet pausas.
En ”ISS Disable”-brytare finns på baksidan av alla högtalare, bredvid rumskorrigeringsreglagen. När högtalarens huvudströmbrytare står på ”ON” aktiveras ISS™-funktionen (strömsparläge) automatiskt.
Om du inte vill använda ISS™-funktionen kan du stänga av den genom att sätta ”ISS Disable”-brytaren på den bakre panelen på ”ON”. I det här läget stängs högtalaren av och slås på endast med hjälp av huvudströmbrytaren.
Observera att man alltid kan stänga av högtalaren helt med huvudströmbrytaren.
Iso-Pod™-stativet separerar högtalaren från ytan för minimerade vibrationer och förbättrad ljudbild.
Även om det rekommenderas att använda stabila och robusta golvstativ till fristående högtalare är det vanligt att man placerar dem direkt på ett bord eller på mixerbordet.
Detta leder till flera ofördelaktiga effekter. Man glömmer ofta att rikta högtalaren mot lyssnaren, dessutom sprider sig oönskade mekaniska vibrationer från högtalaren till ytan och första ordningens reflektioner från ytan leder till kamfiltrering och därmed ojämnheter i frekvensgången.
För att lösa dessa vanliga problem har Genelec utvecklat en effektiv och praktisk lösning. Vi har designat högtalarstativet Iso-Pod™ – Isolation Positioner/Decoupler – som fästs på aluminiumkabinettet. Iso-Pod är gjort av ett särskilt flexibelt, gummiliknande material. Kabinettet står stabilt på stativet och kan flyttas längs den böjda ytan eller sidan för att luta högtalaren ±15°.
Högtalarens akustiska axel kan därmed riktas precist mot lyssnaren genom att man justerar kabinettets lutning med Iso-Pod-stativet. Isoleringen av vibrationer och de dämpande egenskaperna minskar mellanregisterfärgning orsakad av oönskade vibrationer som överförs till bärande ytor.
Den innovativa lösningen är en väsentlig del av Genelecs högtalardesign och ger massor av fördelar när det kommer till både användning av högtalaren och ljudkvaliteten.
Tekniken Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) för ofärgad ljudåtergivning.
Ett vanligt problem med vanliga fristående högtalare är att ojämnheter i den främre baffeln leder till diffraktioner och att högtalarens skarpa kanter agerar som en sekundär källa för reflektionerna.
I syfte att förbättra frekvensgångens platthet och kraftresponsen från fristående högtalarsystem har Genelec designat innovativa kabinett med rundade kanter och lätt svängda linjer som är optimerade för att matcha högtalarelementens egenskaper. Förutom att leverera en utomordentligt platt frekvensgång ger dessa kabinett med minimal diffraktion en otroligt högpresterande ljudbild.
I syfte att få en elegant, välvd yta på kabinettet och för att minska dess yttermått, samtidigt som den interna volymen maximeras för bättre lågfrekvenseffekt, har vi designat ett kabinett av formgjutet aluminium. Aluminium är ett lättviktigt och stabilt material som är lätt att dämpa för att på så sätt få en mer resonansdöd konstruktion. Kabinettets väggar kan göras förhållandevis tunna, samtidigt som materialet ger bra EMC-skärmning och utgör ett utomordentligt kylelement för slutstegen. Formgjutningen görs i två delar, en främre och en bakre, för enkel separering vid eventuell service och reparation.
DCW-vågledaren är integrerad i MDE-kabinettet av aluminium för att ge bättre kontroll av högtalarens ljudspridning. Lågfrekvensgränsen för konstant direktivitet är beroende av vågledarens storlek, så ju större den är desto bättre kontroll ger den. Med en kontrollerad ljudspridning off-axis får man ett konsekvent lyssningsfönster, vilket är otroligt viktigt vid multikanallyssning. Kontrollerad ljudspridning minskar även första ordningens reflektioner från ytor i närheten av högtalaren, vilket bidrar till att ge konsekvent ljudåtergivning i varierande akustiska miljöer. Hela främre baffeln är lätt böjd och de akustiskt transparenta gallren är en del av det yttre kabinettets estetik, vilket gör att de smälter in väl med andra svängda ytor.
Varje givare drivs av en egen optimerad förstärkare.
Elektroniska delningsfilter gör det möjligt att dela upp ljudsignalen i separata frekvensband som kan dirigeras till enskilda slutsteg, vilka sedan kopplas till specifika givare som är optimerade för ett specifikt frekvensband.
I ett vanligt tvåvägssystem behöver det aktiva delningsfiltret två slutsteg – ett för baselementet och ett för diskantelementet. Slutstegen är direkt kopplade till den aktiva högtalarens element, vilket gör att slutstegens belastning blir mycket enklare och välkänd. Varje elementspecifikt slutsteg har endast en begränsad frekvens att förstärka (slutsteget är placerat efter det aktiva delningsfiltret), vilket bidrar till att göra designen enkel.
Den aktiva designprincipen har flera fördelar:
– Slutstegen är direkt kopplade till högtalarens element, vilket maximerar kontrollen som utövas av slutstegens dämpning på elementets talspole. Detta reducerar i sin tur följderna av dynamiska förändringar i elementets elektriska egenskaper. Detta kan förbättra systemets transienta svar.
– Minskning av den uteffekt som krävs från slutsteget. Tack vare att ingen energi går förlorad i komponenterna till det passiva delningsfiltret minskas den uteffekt som krävs från slutsteget betydligt (med upp till 50 % i vissa fall), utan någon minskning av den akustiska uteffekten i högtalarsystemet. Detta kan bidra till att sänka kostnader och öka både ljudkvaliteten och systemets tillförlitlighet.
– Ingen förlust mellan förstärkaren och elementenheterna, vilket leder till maximal akustisk effektivitet.
– Den aktiva tekniken kan uppnå överlägsen ljudprestanda vs. storlek vs. lägre frekvensgräns.
– Alla högtalare levereras som ett fabrikskonfigurerat system (förstärkare, delningsfilterkomponenter, kabinett och elementsystem).
Sofistikerade skyddskretsar för drivenheter för säker användning.
När du arbetar med avancerad ljudproduktion är det otroligt viktigt att dina monitorsystem alltid är tillförlitliga och fungerar som de ska. Det främsta skälet till Genelecs framgångar inom sändningstillämpningar är våra produkters tillförlitlighet, och en viktig faktor bakom detta är de interna skyddskretsarna som finns i alla våra produkter – ända sedan 1978.
Skyddskretsarna förebygger fel på elementet genom att analysera signalnivåerna. Vid plötsliga toppar eller för höga nivåer under en längre tid minskas signalnivån automatiskt. Den här funktionen påverkar givetvis inte ljudkvaliteten på något sätt när högtalaren används inom ramen för dess specifikationer. Den hindrar endast avvikande ingångssignaler från att orsaka skada på högtalaren.
Skyddskretsarnas funktioner och fördelar:
– Minskar uteffektnivån vid behov (t.ex. när temperaturen vid elementets talspole uppnår ett gränsvärde), vilket förbättrar systemets tillförlitlighet betydligt
– Lämpliga skyddskretsar i alla högtalare och subwoofers gör det möjligt att maximera systemets utgående ljudnivå.
Avancerad reflexportdesign för utökad lågfrekvensgång.
Genelecs design med ventilerade kabinett (reflexkabinett) går tillbaka till modellen S30, vår första produkt från 1978. Reflexportarnas prestanda har förbättrats och finjusterats genom åren med syftet att öka baselementets lågfrekvensdjup och ljudtryckskapacitet för att kunna ge en utomordentligt tydlig basåtergivning.
Både elementet och ventileringen bidrar till reflexkabinettets totala ljudspridning. Det mesta av ljudspridningen kommer från högtalarelementet, men vid reflexportens resonansfrekvens är elementets förflyttning så liten att det mesta av ljudspridningen kommer ut genom reflexporten.
För att minimera luftens hastighet genom röret bör tvärsnittsarean vara stor. Detta innebär att röret måste vara långt, vilket är en utmaning när det kommer till utformningen.
Det långa, böjda röret maximerar luftflödet så att en djup basgång kan återges utan kompression. Reflexröret slutar i en bred konisk öppning på baksidan av kabinettet, vilket minimerar missljud och ger en utomordentlig basåtergivning.
Rörets böjning har även utformats noggrant för att minimera missljud, kompression och distorsion. Den inre änden av röret har en korrekt resistiv avslutning som vidare minimerar det hörbara blåsljudet och luftturbulensen.
Korrekt utformade reflexportar gör det möjligt att minska baselementets förskjutning betydligt, vilket förbättrar den linjära lågfrekvenskapaciteten.
Precis rumskorrigering för optimering av högtalarprestandan i ditt rum.
Interaktionen mellan rummets akustik och högtalarens ljudspridning är komplex. Alla rum påverkar monitorhögtalarens återgivning på något sätt, till exempel reflekterande rum jämfört med ljudisolerade rum och placering av högtalarutrustning vid väggen eller på avstånd från väggen.
Alla högtalare från Genelec har rumskorrigeringsalternativ som kan användas för att kompensera för rummets påverkan på akustiken och uppnå en platt frekvensgång vid lyssningspositionen.
Analoga system
Genelecs analoga högtalare har mångsidiga rumskorrigeringsalternativ. Här ingår (beroende på modell):
– Lågfrekvensfilter och -lutning
– Diskantfilter och -lutning
– Basnivå
– Mellanregisternivå
– Diskantnivå
– Desktop Control
För lågfrekvenser finns två huvudsakliga styrningsalternativ. Baslutningskontrollen fungerar som ett shelving-filter tillsammans med lågfrekvensfiltret som gör det möjligt för dig att optimera systemets låga och riktigt låga frekvensgång i olika installationer. Styrningsalternativ för bas, mellanregister och diskant finns för de större systemen. Dessa styrningsalternativ gör det möjligt att optimera den relativa balansen mellan de olika passbanden.
Användarmanualen och databladet för varje högtalare innehåller en lista över de rekommenderade rumskorrigeringsinställningarna för olika installationer. De har tagits fram utifrån lång praktisk erfarenhet och mätningar av olika typer av vanliga akustiska miljöer.
Smart Active Monitor-system (SAM™)
Genelecs SAM-system erbjuder ett omfattande och lösningsinriktat produktsortiment med smarta anslutningsmöjligheter där alla produkter har programvaran Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) och dess system för automatisk kalibrering, AutoCal™.
AutoCal från Genelec ger dig möjlighet att för första gången genomföra en integrerad process för fullständigt automatiserad mätning, analys och justering av alla monitorhögtalare i GLM-nätverket. Systemet mäter återgivningen i lyssningsområdet och tillämpar lämplig kompensering för lågfrekvenserna och låg- till mellanfrekvenserna för att minimera negativ akustisk påverkan från rummet samt skillnaderna mellan olika lyssningspositioner. AutoCal justerar även relativa nivåer, löptid och korrekt delningsfas (AutoPhase) för alla subwoofers i systemet.
Programmet Acoustic Response Editor visar den uppmätta återgivningen, filterkompenseringen och den resulterande systemåtergivningen för varje monitorhögtalare i diagram med full manuell kontroll över de akustiska inställningarna.
Mångsidiga monteringsalternativ för alla installationsbehov.
Förutom utomordentlig akustisk design och avancerade alternativ för optimering av högtalarens prestanda utifrån rummet erbjuder vi många olika monteringsalternativ för enkel installation för olika användningsområden.
Vårt stora utbud av tillbehör och de fasta monteringspunkterna på baksidan av våra produkter med aluminiumkabinett erbjuder lösningar för alla vanliga installationer. M6-fästpunkter för vägg- och takfästen är integrerade i de formgjutna kabinetten.
Vissa modeller har även en 3/8"-gänga på undersidan av kabinettet för montering på ett robust mikrofonstativ. Andra större och tyngre modeller har M10-fästpunkter. Vi har även designat särskilda golvstativplattor som är kompatibla med Iso-Pod-stativet som är en del av vår produktdesign.
Tack vare dessa alternativ och möjligheter används våra högtalare på många olika platser utöver professionella inspelningsstudior, exempelvis i kommersiella projekt och AV-installationer såväl som i hem över hela världen.
Referenser
In the wake of the unmitigated success that is G Livelab Helsinki, the Finnish Musicians’ Union has opened a brand new – and bigger – venue in the vibrant city of Tampere, some 200km north of the Finnish capital. The same team was deployed to realise the Tampere project which is built according to the same ‘music first’ philosophy as Helsinki. The result is an extraordinary live music experience based on quality programming, modern design, and state-of-the-art Genelec audio systems including the ground-breaking new 4430 Smart IP loudspeaker.
Housed in a striking red brick building which was formerly the boiler house of the Frenckell paper mill in the heart of the city, the venue hosts up to 250 people and offers a hugely varied programme including jazz, folk, world music, pop/rock, chamber music, electronic music and more. Akukon Oy designed the acoustics, electroacoustics, lighting, sound, video, communication systems and basic IT structure as well as the rigging systems, as they did for Helsinki, and leading Nordic AV integrator, Bright – another key member of the Helsinki team – brought Akukon’s vision to life.
“Genelec was already a tried and tested solution with the first G Livelab project in Helsinki which has had great reviews,” explains Bright’s Head of Installation, Santtu Sipilä. “People really liked what we achieved in Helsinki, so it was an obvious decision to equip the Tampere club with Genelecs as well.”
The biggest difference between the two venues is the space – Tampere is much bigger with significantly higher ceilings. Although this posed certain challenges in terms of acoustic treatment, it also allowed greater freedom for the audio design.
The second notable difference is the use of Genelec’s 4430 Smart IP loudspeakers which weren’t available at the time of the Helsinki installation.
“We definitely wanted the new 4430s for easier cabling and added control; it’s opened up a world of possibilities for us,” admits Sipilä. “We have a fully networked system running on Dante – this includes the big loudspeakers used for the main PA – and any of the 4430s can take any signal from anywhere. This means that we can use the same loudspeakers for virtual acoustics, surround sound, background music, delays… the possibilities are endless, and it’s enabled us to considerably reduce the total amount of loudspeakers required in order to achieve what we wanted. We are able to make art with loudspeakers and we are not limited in any way in terms of how we can use the system.”
Tapio Ilomäki, the project manager for Akukon, agrees: “Our primary objective was the same as for Helsinki: to deliver a high-quality system with high musicality that serves the performer best. However, the versatility of systems and spaces was a key element of the design; modern venues need to be multi-purpose and they have to be able to facilitate these changes as quickly and easily as possible, for optimum functionality and quick return on investment. The use of the 4430s plays an important role at this level as well as offering extremely musical sound with very low distortion.”
The ability to have everything delivered over just a single cable is every installer’s dream.
Sipilä is also extremely impressed with the PoE (Power over Ethernet) capabilities of the 4430s. “We were really surprised by the SPLs and sound quality from this size of loudspeaker over PoE. We honestly didn’t think it was possible, so yes, we’re very impressed. The ability to have everything delivered over just a single cable is every installer’s dream, so I think that Genelec’s Smart IP range will be figuring in a great many of our future designs!”
In addition to the 4430s, the main PA system comprises a pair of 1236 SAM studio monitors, the flagship of the Genelec range, seventeen S360s for surround and delay, a pair of 1238s as the first delay line, and finally a flown sub array of nine 7380 subwoofers. “We didn’t have either the height or the space to include subs in Helsinki, so this is a welcome addition in Tampere which gives us some extra headroom in the system and helps add body and fullness to the sound,” continues Sipilä.
When you come here to listen to live music, it will most likely sound even better than it did on the record.
Renowned Finnish singer/songwriter, Markus Nordenstreng of Tuomo & Markus and the Latebirds considers G Livelab as his favourite venue for intimate performances. “Some of the best music I have ever heard has been live, but sound quality is often let down by the venue, either through bad acoustic treatment or a sub-par sound system – or both. What you have here at G Livelab is just the opposite end of the scale – for me it’s the ultimate live sound experience. When you come here to listen to live music, it will most likely sound even better than it did on the record – you can hear things you never heard before. It would be a great service to mankind if there was a G Livelab in every city around the world!”
The final word goes to Annamaija Saarela, CEO of G Livelab Tampere: “G Livelab isn’t just about the technology or the programming – it’s about the whole experience of enjoying live music, and I’m proud to say that in bringing together the best of everything and everyone involved, we have achieved a result that is even greater than the sum of the parts. We’ve had nothing but positive feedback since we opened, both from the public and musicians alike.”
Pressure Cooker Studios, a respected music and sound design house specialising in music production for film, television and advertisements, has recently moved into their new purpose-built studio facility in the centre of Cape Town, designed by world-renowned studio designer Martin Pilchner of Pilchner Schoustal International Inc. Genelec is at the heart of this new facility, with its local distributor, TruFi, supplying monitors for all of its recording studio spaces.
From humble beginnings in the basement of a house 10 years ago to a 355 square metre studio space, the new facility is exactly how the Pressure Cooker team had envisioned it from the outset, and features two main control rooms which sandwich a main studio proper, a 7.1 post theatre with adjacent ADR booth, five writing rooms, an independent isolation booth, reception, lounge and common spaces. James Matthes, Co-Founder and CEO of Pressure Cooker Studios notes: “We wanted to make our space as comfortable, but also as technologically advanced as possible – we spend so much time here, so it definitely had to feel lived in, making it a homely but premium space.”
Helping the Pressure Cooker team achieve this feat was Genelec’s GLM software. “The GLM system is fantastic in that it assists with all the relevant calibration of any one of the monitors within the array in terms of EQ and phase alignment,” notes Neil Leachman, Final Mix Engineer at Pressure Cooker. “After the system is aligned and EQ'd I spent a small amount of time just setting up levels for the individual outputs to align properly to the recommended levels for cinema monitoring for surround and R128 compliance. But the GLM system is invaluable in the setup.”
Pressure Cooker has been using Genelec stereo and surround sound monitoring systems since the company was founded, and this trend continues in the new facility. “Every room in the facility has Genelec!,” smiles Matthes “From buying my first pair over nine years ago, I have never looked back – each monitor is fantastic. The sound produced is so clean, natural and unadulterated – nothing colours it, and I just love that.”
Each room in the new facility has utilised Genelec monitors in one way or another; Matthes has a pair of 8040 nearfields in his writing room, there are three 1238A three-ways fulfilling the LCR role behind the screen in the 7.1 theatre, with two 7380A 15-inch subwoofers and 8040s as surrounds - while the smaller rooms all have 8030 nearfields. “We chose a uniform approach with Genelec because we wanted to be able to move from room to room and feel comfortable from the moment we hit play.” Matthes continues.
“For example, if I go from a writing session to the composition suite, or start doing a mix with a client in the theatre – my ears aren’t going to trick me. I find with Genelec, you don’t need any other reference monitor at any point, since they just naturally translate very well.”
The first true test for Pressure Cooker’s new facility was the film ‘This is not a burial, it is a resurrection’ that was premiered at this year’s Venice Film Festival. “This was the first film we mixed using our Genelec system and particularly for the international market, it converted amazingly,” says Matthes. “The film’s producer told us how clear and brilliant the sound was, which makes me very confident in the set-up we have, and confirms that our decision to choose Genelec for the whole facility was the right one.”
The Finnish Sports Museum housed at the Olympic Stadium in Helsinki has recently reopened to the public with a completely revitalised permanent exhibition after extensive renovations closed the venue for five years. The new exhibitions celebrate Finnish sport using the best of what modern technology has to offer, including a state-of-the-art Genelec Smart IP audio solution. All audio, video and control technology was supplied by AV integration specialists Studiotec Oy, with AV and sound design by building services engineering experts, Granlund Oy.
Granlund’s Aki Päivärinne and Timo Muurinen were responsible for the AV design. “Our aim was to put the visitor in the middle of the action, to make them feel as if they are really there,” says Päivärinne. “It’s hard to think of any sport where sound is not a crucial part of the experience. Sounds from various sports are accompanied with occasional musical layers specially composed for the exhibition, and UX (User Experience) sounds. The sound design was realised using object-based sound design tools – immersive audio is the key to making the experience as complete as possible.”
The Smart IP speakers are definitely the most important element of
the audio solution.
Päivärinne specified Genelec’s Smart IP range of loudspeakers for most of the sound design, as they met all of his criteria for quality and particularly for ease of deployment. “The ability to use the museum’s existing CAT cabling infrastructure for both power and audio signal transport simplified the system design and installation enormously, as we didn’t have to worry about any analogue cables – everything just sits on the existing network.”
Project manager Pauli Lamsijärvi from Studiotec agrees. “The Smart IP speakers are definitely the most important element of the audio solution and certainly made life easier for us in terms of installation,” he notes. “They operate on the Dante network which carries both audio and control signals. It even delivers power to the speakers via PoE, which is something of a revolution in the audio world. The audio quality is what we’re used to hearing from Genelec – in other words, world class – so we’re very pleased with the results.”
The result is a fully immersive experience that truly brings the action to life for the visitor.
One of the largest exhibitions is Finnish sporting heroes across the ages. Visitors are treated to a massive video projection by Finnish visual artist, Janne Ahola, combined with a 10-channel immersive sound design using Genelec 4430s that places sound objects in space relative to what is happening on the screen. The result is a fully immersive experience that truly brings the action to life for the visitor.
Another exhibition is dedicated to winter sports. “Winter sports are important for us Finns, so this was another area where we wanted to make the experience as real as possible,” says Päivärinne. “Once again, we have a multichannel sound system using eight 4430 Smart IP loudspeakers in a stretched diamond layout that works with a short movie projected onto a 98” LED screen. Visitors will find themselves amongst children playing in the snow, skating on a frozen lake or even swimming in the lake – since Finns are a bit mad like that! Another part of the winter sports section takes us up onto the slopes with skiers and snowboarders. There is even an authentic double chair lift from 1965 with a huge screen behind it to reinforce the impression of being out on the slopes. Here I used four 4430s.”
The final area to use a Smart IP solution is the water sports exhibition which is brought to life using a 4-channel immersive sound system with four 4430s. Visitors experience the thrills of scuba diving below the waves to sailing above them, before being hurled into a canoe to negotiate the rapids.
Where the requirement was for stereo rather than immersive sound, Päivärinne opted for Genelec 8010 and 8030 loudspeakers, as the media players are located close to the loudspeakers. The larger installations with immersive multichannel sound designs all use Genelec Smart IP loudspeakers run from dedicated media servers capable of outputting Dante signals.
All of the museum's AV equipment is controlled from a single touch screen linked to the control system. All the projectors and dozens of monitors can be turned on and off at the touch of a button. It also enables control of all the loudspeakers and the content fed to them, and the control system also manages signal delay to keep the pictures and sound in sync.
The museum’s development director Kaisa Laitinen is delighted with the results. “Through spectacular visuals and a strong world of sound, the museum visitor's experience is better than ever,” she declares. “Studiotec and Granlund have done a great job in bringing our vision to life. The use of the latest technology enables visitors to share in the adrenalin, the triumphs and the disappointments along with all the emotions and feelings that sport brings. I’m very proud of what we have achieved and I’m excited to share it with the public.”
Hitta Din Återförsäljare
Ange din stad för att hitta din närmaste Genelec-återförsäljare

Dokumentation
Dokument
Operating Manual 8030C Quick Setup Guide 8030C Classic Active Monitoring Series Catalogue 2018 Genelec 8030C Operating Manual - ChineseNedladdningar
Line Drawings (PDF) 8030C Line Drawings (DWG) 8030C 8030C - Simulation File (CLF) 8030C - Simulation File (EASE3) 8030C - Simulation File (EASE4)FAQ
Damping Materials Used in Our Monitors
Genelec products use various damping materials such as glass fiber wool, linen fiber wool, and polyester fiber based material (PES). The tables presented below provide a detailed listing of our monitor models and the type of damping material used in each model.
During operation, the air moving in and out of the monitor loudspeaker or subwoofer bass reflex openings does not emit significant amounts of fiber particle dust. The PES wool as material does not emit dust. The linen wool, and glass fiber wool can emit minimum amounts of dust during very high sound level operation. This fiber dust is not hazardous to health.
Studio monitors
SAM™ Studio Monitors | Damping material type |
---|---|
1032C | PES |
8320A | PES |
8330A | PES |
8340A | PES |
8350A | PES |
8130A | PES |
8240A | PES |
8250A | PES |
8331A | PES |
8341A | PES |
8351A | PES |
8351B | PES |
8361A | PES |
S360 | PES |
8260A | Linen wool |
1238CF | Linen wool |
1238DF | Linen wool |
1237A | Linen wool |
1238A | Glass wool |
1238AC | Glass wool |
1234A | Glass wool |
1234AC | Glass wool |
1236A | Glass wool |
SAM™ Studio Subwoofers | Damping material type |
---|---|
7260A | Linen wool |
SE7261A | Linen wool |
7270A | Linen wool |
7271A | Linen wool |
7350A | Linen wool |
7360A | Linen wool |
7370A | Linen wool |
7380A | Linen wool |
7382A | Linen wool |
8000 Series Studio Monitors | Damping material type |
---|---|
8010A | PES |
8020D | PES |
8030B | PES |
8030C | PES |
8040B | PES |
8050B | PES |
1000 Series Studio Monitors | Damping material type |
---|---|
1032B | Linen wool |
1037C | Linen wool |
1038CF | Glass wool |
1038B | Glass wool |
1038BC | Glass wool |
1034B | Glass wool |
1034BC | Glass wool |
1039A | Glass wool |
1035B | Glass wool |
1036A | Glass wool |
M Series Studio Monitors | Damping material type |
---|---|
M030 | PES |
M040 | PES |
7000 Series Studio Subwoofers | Damping material type |
---|---|
7040A | Linen wool |
7050B | None |
7050C | Linen wool |
7060B | Linen wool |
7070A | Linen wool |
7071A | Linen wool |
7073A | Glass wool |
Home Speakers
G Series Active Speakers | Damping material type |
---|---|
G One | PES |
G Two | PES |
G Three | PES |
G Four | PES |
G Five | PES |
F Series Active Subwoofers | Damping material type |
---|---|
F One | None |
F Two | PES |
Home Theater Speaker Series | Damping material type |
---|---|
HT210B | Linen wool |
HT312B | Glass wool |
HT315B | Glass wool |
HT320BC | Glass wool |
HT324A | Glass wool |
HT324AC | Glass wool |
HT330A | Glass wool |
Home Theater Subwoofer Series | Damping material type |
---|---|
HTS3B | None |
HTS4B | None |
HTS6 | Glass wool |
Installation Speakers
4000 Series Installation Speakers | Damping material type |
---|---|
4010A | PES |
4020B | PES |
4020C | PES |
4030B | PES |
4030C | PES |
4040A | PES |
Architectural Speaker Series | Damping material type |
---|---|
AIC25 | PES |
AIW25 | PES |
AIW26 | Linen Wool |
AIW26B | Linen Wool |
AOW312 | Glass wool |
5041A | Linen Wool |
hello
Got Questions?
Search our support portal for articles on frequently asked questions:
You can also submit an enquiry to our customer support team here.