genelec.se - Tillgänglighetsutlåtande

Tillgänglighetsutlåtande för tjänsten Genelec Hemmaljud

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller digitala tjänsten genelec.se och publicerades den 28.6.2025. Beskrivningen av webbplatsens tillgänglighet grundar sig på en bedömning av Genelec samt en utomstående expertorganisation.

Genelec.se är Genelecs officiella svenska webbplats. Här hittar du detaljerad produktinformation, supportresurser och vägledning anpassad för ljudproffs, kreatörer och entusiaster i Sverige.

Webbutiken Genelec.se/hemmaljud fokuserar på högkvalitativa hemmaljudslösningar från Genelec. Besökare kan utforska och köpa högtalare direkt, med svenskspråkig support och snabb, lokal leverans.

Vi strävar efter att garantera att våra digitala tjänster är tillgängliga i enlighet med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) samt EU:s webbtillgänglighetsdirektiv. Detta tillgänglighetsutlåtande beskriver de kända bristerna i tjänstens tillgänglighet och ger information om hur du kan ge respons eller förbättringsförslag om tjänsten.

Tillgänglighetsstatus

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven.

Innehåll som inte är tillgängligt

Följande innehåll och funktioner uppfyller ännu inte kraven på nivå A och AA i WCAG. Vi strävar efter att åtgärda de viktigaste bristerna senast 30.10.2025

Sidhuvud

• Undermenyerna i huvudnavigeringen kan inte öppnas med tangentbord eller hjälpmedel. Fokus placeras i ett ologiskt läge. (2.1.1, 2.4.3)
• En meny som öppnas med pekaren kan inte stängas utan att flytta pekaren bort från elementet. (1.4.13)
• Grupperingar och rubriker i undermenyerna förmedlas inte korrekt till hjälpmedel. (1.3.1)
• Varukorgen kan inte öppnas med tangentbord. (2.1.1)
• Öppningsknappen för varukorgen saknar roll och tillgängligt namn. Information om att varukorgen har öppnats förmedlas inte till hjälpmedel, och fokus flyttas inte till varukorgen på ett logiskt sätt. (4.1.2, 2.4.3)
• Knapparna i varukorgen saknar ibland namn eller roll, och alla knappar fungerar inte med tangentbord eller hjälpmedel. (4.1.2)
• Produktbilderna i varukorgen saknar textalternativ. (1.1.1)
• Sökfunktionen är svår att använda med hjälpmedel, eftersom användaren inte får tillräcklig information om sökstatus eller sökresultat. Vissa element har dessutom namn som inte stämmer överens med den programmässiga betydelsen. (4.1.2, 3.1.2)
• Fokusordningen i sökresultaten är ologisk, och fokusindikatorn har otillräcklig kontrast. (2.4.3, 1.4.11)
• Mobilmenyn går inte att skrolla, vilket gör att den inte är helt användbar på små eller liggande skärmar, eller vid textzoomning. (1.4.10, 1.3.4, 1.4.4)
• Mobilmenyn kan inte identifieras programmässigt som en navigeringssektion. (1.3.1)
• Vissa länkar i mobilmenyn är inte helt synliga på smala skärmar. (1.4.10)
• Flera textavsnitt har otillräcklig kontrast. (1.4.3)

Sidfot
• Länkarna till sociala medier saknar tillgängliga namn, och e-postlänken har felaktig benämning. (4.1.2, 2.4.4)
• Vissa rubriker är inte korrekt markerade. (1.3.1)
• Språket i e-postfältet är felaktigt, och det framgår inte textmässigt att fältet är obligatoriskt. (3.1.2, 3.3.2)
• Fokusindikatorn på en knapp är inte synlig. (2.4.7)
• Logolänkens tillgängliga namn är på fel språk. (3.1.2)
• Längst ner på sidan finns onödiga bildelement som inte är markerade som dekorativa. (1.1.1)

Andra kända problem i tjänsten
• Videoelementet kan inte användas med tangentbord. Användning med hjälpmedel är svårt på grund av felaktiga eller saknade attribut och en ologisk fokusordning. (2.1.1, 2.4.3, 4.1.2, 3.1.2)
• Vissa länkar, knappar eller inmatningsfält saknar synlig eller tillgänglig etikett. (3.3.2, 4.1.2)
• Språket som används i vissa element stämmer inte alltid överens med det programmässigt angivna språket. (3.1.2)
• Vissa knappar kan inte användas med tangentbord. Det finns brister i namn och roll, och ibland förmedlas knappens tillstånd endast visuellt. (2.1.1, 4.1.2, 1.3.1)
• Fokus är inte synligt för vissa element eller så har fokusindikatorn otillräcklig kontrast. (2.4.7, 1.4.11)
• Det finns brister i rubrikstrukturen. Vissa listor är inte markerade programmässigt. (1.3.1)
• Dekorativa bilder är inte markerade som dekorativa. (1.1.1)
• Vissa menyer har fel i sin programmässiga struktur. (1.3.1)
• Flera texter har otillräcklig kontrast. (1.4.3)
• Länknamn beskriver inte alltid målet. Ytterligare information om länkar ges endast visuellt. (2.4.4, 1.3.1)
• I vissa delar är fokus- eller läsordningen ologisk. (2.4.3, 1.3.2)
• Karusellen i recensionssektionen kan inte pausas eller döljas. (2.2.2)
• Val av produktfärg kräver förmåga att uppfatta färg. (1.4.1)

Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i tjänsten?

Du kan ge respons om tillgängligheten webshop@genelec.com. Vänligen berätta vilken sida responsen gäller och beskriv problemet så noggrant som möjligt.

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen rekommenderar vi att du i första hand kontaktar oss som ansvarar för tjänsten. Vi besvarar din respons inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du lämna en tillgänglighetsklagan till Traficom.

Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer: växeln 029 534 5000